پنجره های خورشیدی با قابلیت گرماسازی خانه طراحی شد

 مسعود ولی نژاد شوبی – ایده پرداز «پنجره خورشیدی»، در گفتگو با مهر گفت: این پنجره از طریق انرژی خورشید هوای خانه را گرم می کند و این در حالی است که هیچگونه انرژی برای گرمایش خانه مصرف نمی شود.وی با بیان اینکه پنجره خورشیدی علاوه بر تامین گرمای خانه، به تصفیه سازی و ذخیره هوای خانه می پردازد، گفت: این سیستم در تمام مناطقی که احتیاج به گرما برای رسیدن به حد تعادل دمای محیطی دارند می تواند با بهره گیری از انرژی خورشیدی، گرمای مورد نیاز فضای زندگی را تامین و ذخیره کند. همچنین با استفاده ازاین پنجره هوای خانه به چرخش در می آید.

ولی نژاد شوبی با بیان اینکه پنجره های خورشیدی ساخته شده در کشورهای دیگر طوری به گرماسازی خانه کمک می کنند که مانع ورود نور به فضای داخی خانه می شود، اظهار داشت: این پنجره خورشیدی طراحی شده، مانع ورود نور به فضای داخلی نمی شود و دید افراد را از داخل خانه به بیرون کور نمی کند به طوریکه عملکرد آن همانند پنجره معمولی است.

وی در خصوص مزایای این طرح گفت: این محصول با تولید هوای گرم مطبوع به وسیله انرژی تجدید پذیر خورشید علاوه بر این که به اقتصاد خانواده کمک می کند، سبب جلوگیری از آلودگی هوا و جلوگیری از پایان یافتن منابع سوخت های فسیلی شده که سرانجام به ارتقاء اقتصاد ملی می انجامد.

به گفته وی، در مناطق محروم و صعب العبور، استفاده از این پنجره می تواند به سهولت مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مخزن ذخیره هوای گرم حداقل ۵ ساعت بعد از غروب آفتاب هم می تواند روند گرمادهی خود را حفظ کند، عنوان کرد: کل مراحل ایجاد هوای گرم، تصفیه و ذخیره سازی آن به صورت طبیعی صورت می‌گیرد و هیچ قطعه‌ برقی و مکانیکی در آن دخیل نیست.

به گفته ولی نژاد شوبی، به منظور تشویق بومیان برای استفاده از این سیستم، از ساده ترین تکنولوژی برای ساخت استفاده شده است. همچنین طی محاسباتی مشخص شده که اگر تنها یک درصد مردم از پنجره خورشیدی استفاده کنند، ۲۵ درصد مصرف گاز کاهش پیدا می کند و سالانه هشت میلیارد تومان برای دولت سودآوری خواهد داشت.

ولی نژاد شوبی با بیان اینکه  از این سیستم می توان در تمام ساختمان‌های مسکونی، اداری، آموزشی ، درمانی و خدماتی استفاده کرد، گفت: این سیستم به دلیل ساختار پازل مانند خود می تواند در هر اندازه گسترش پیدا کند.

ولی نژاد شوبی با اشاره به اینکه این پنجره خورشیدی می تواند به اندازه پنج ساعت بعد از غروب خورشید هم گرما را در خود حفظ کند و به گرما سازی خانه بپردازد، گفت: طبق محاسباتی که انجام گرفته، تعیین شده که هر پنجره خورشیدی به اندازه هفت متر، می تواند نیاز گرمایشی یک خانه چهل متری را تامین کند.به گفته وی، با استفاده از پنجره خورشیدی دمای خانه در حد ۲۵ درجه سانتی گراد (دمای متعادل یک محیط) حفظ می شود.

 پنجره خورشیدی، دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، چاپ شده در ژورنال Green Building  آمریکا و جز برگزیده های سومین ایده بازار دانشگاه امیرکبیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا