کسب درآمد و تامین انرژی با نصب نیروگاه خورشیدی خانگی

برای اینکه بتوان از این انرژی به درستی استفاده کرد باید راهی یافت که این انرژی با هزینه کم جمع‌آوری شده و به انرژی الکتریکی تبدیل شود. در بسیاری از کشورها استفاده از این منبع عظیم انرژی  نه تنها در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ رواج پیدا کرده است بلکه به سطح خانه‌ها رسیده و امروزه شاهد وجود نیروگاه خورشیدی خانگی در پشت‌بام اکثر خانه‌ها در این کشورها هستیم.

مزایای استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی و صنعتی

1-فراوانی و سهولت دسترسی به انرژی خورشیدی: در کشور ما استفاده از نیروگاه خورشیدی کم و بیش در کارخانه‌ها و سازمان‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. طبق نظر مدیران ارشد صنعت برق، ایران به دلیل اینکه در موقعیت مناسبی از تابش خورشید قرار گرفته است می‌توان به راحتی از این انرژی برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی استفاده کرد زیرا تابش نور خورشید در ایران بسیار ملایم و مناسب است و نیروگاه خورشیدی برخلاف دید عامه در تابش‌های خیلی قوی راندمان خوبی ندارد.

 2-کسب درآمد با نصب نیروگاه خورشیدی خانگی: یکی از مزایای استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی این است که مردم با نصب و راه‌اندازی این سیستم می‌توانند برق موردنیاز خود را تامین کنند و مازاد آن را به وزارت نیرو بفروشند یعنی با یک‌بار هزینه کردن می‌توان در دراز مدت به درآمدزایی هم فکر کرد. البته باید این نکته را ذکر کرد که نصب نیروگاه خورشیدی خانگی در کوتاه مدت مقرون به صرفه نخواهد بود.

3-پاک بودن انرژی موردنیاز برای نیروگاه خورشیدی: یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق این است که انرژی خورشید هم یک منبع تجدیدپذیر است و هم آلودگی ایجاد نمی‌کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چون هم اکنون برای تامین برق کشور از سوخت‌های فسیلی یا از انرژی آب استفاده می‌شود. استفاده از انرژی آب نیز باعث هدر رفتن آن می‌شود.

4-شرایط اقلیمی مناسب برای تاسیس نیروگاه خورشیدی: در کشور ما به دلیل اینکه تقریبا ۳۰۰ روز از سال هوا در اکثر نقاط کشور آفتابی است و همچنین اراضی در دسترس برای احداث نیروگاه خورشیدی زیاد است، می‌توان به راحتی بر روی این انرژی خدادادی سرمایه‌گذاری کرد. حتی می‌توان به دلیل اینکه کشورهای همجوار کشور نیازمند برق هستند برق تولیدی را به آن‌ها صادر و به اقتصاد کشور کمک کرد.

5-نزدیکی مکان نیروگاه خورشیدی خانگی به محل مصرف: از مزایای دیگر نیروگاه خورشیدی خانگی این است که محل تولید و مصرف نیروی برق تولید شده نزدیک است و هزینه انتقال آن و اتلاف انرژی خیلی کم است زیرا تجهیزات شبکه‌ای برای انتقال بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از پشت بام منزل برای نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.

6-طول عمر نسبتا بالای نیروگاه‌ خورشیدی: نکته مهمی که در تاسیس نیروگاه خورشیدی باید به آن توجه کرد این است که زیرساخت این نیروگاه‌ها سالیان سال و حدودا ۴۰ تا ۵۰ سال می‌توانند دوام بیاورند بنابراین با اینکه امکان دارد در دراز مدت از تکنولوژی‌های جدید‌تری در پنل‌ها استفاده شود اما زیرساخت‌های آن مهمتر هستند.

معایب استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی

1-پر هزینه بودن جمع‌آوری و ذخیره انرژی نیروگاه خورشیدی: اگرچه انرژی خورشید زیاد و در همه‌جا در دسترس است اما جمع‌آوری و استفاده از آن کمی با چالش همراه است. مخصوصا در زمستان این مساله بیش از پیش محسوس است. میزان تابش در زمستان به مراتب پایین‌تر از فصول دیگر خواهد بود و این مساله باعث کاهش میزان انرژی تولید شده توسط نیروگاه خورشیدی می‌شود. این کاهش انرژی باعث می‌شود برای تامین برق مورد نیاز از منابع دیگر هم کمک بگیریم.

2-نیاز به محل مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی: برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در سطح کلان و همچنین در سطح خانگی باید مکان مناسب برای آن از پیش مشخص باشد. ممکن است به دلیل شرایطی مانند آپارتمان نشینی یا نورگیر نبودن محل سکونت عملا نتوان از این سیستم‌ها بهره‌برداری لازم را انجام داد. همچنین در سطح کلان با اینکه مناطق غیرقابل کشت بسیاری وجود دارد اما در مناطقی که میزان تابش کم باشد احداث نیروگاه خورشیدی چندان مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد.

3-نیاز به تعویض زاویه پنل‌های نیروگاه خورشیدی در طول روز: پنل‌های نیروگاه خورشیدی در صورتی بازدهی بالایی دارند که تابش نور به صورت مستقیم باشد. به دلیل تغییر زاویه تابش در طول روز نیاز است که به نحوی این زاویه را تنظیم کرد. البته باید اظهار داشت که مقدار جریانی که تولید می‌شود بستگی به کیفیت ساخت مواد استفاده شده برای پنل‌ها هم بستگی دارد.

4-هزینه و درآمد احداث نیروگاه خورشیدی خانگی: برای احداث یک نیروگاه خورشیدی خانگی تجهیزاتی مانند پنل خورشیدی، پایه‌ها، مبدل، تجهیزات شبکه‌ای و کنتور دو طرفه مورد نیاز است. این تجهیزات ممکن است تولید داخل بوده یا از کشورهای دیگر وارد شوند که با توجه به نوسانات ارزی ممکن است هزینه‌های متغیری داشته باشند. برای محاسبه درآمد حاصل از نیروگاه خورشیدی خانگی باید به محل نصب و جغرافیای این محل توجه کرد. زیرا متوسط تابش نور بر روی پنل‌ها بر میزان انرژی تولید شده آن تاثیر گذار خواهد بود.

مشکلات پیش روی استفاده از انرژی خورشیدی در کلانشهرها

به گفته دکتر مهدی بهادری نژاد، چهره ماندگار دانشگاه صنعتی شریف، مساله آپارتمان نشینی یکی از مشکل های اساسی ما در کلان شهرهایمان مانند تهران برای استفاده از این نوع انرژی پاک است. این كلكتورهای خورشیدی باید در معرض آفتاب باشند. ساختمان های متداول 5-6 طبقه و برج‌های 20 طبقه تهران مناسب این کار نیست. این کلکتورها باید در پشت بام ها و در سطح و شیبی مناسب رو به جنوب  نصب شوند. پشت بام‌های ما  پر از دودکش و کولر آبی است. عملا فضایی برای این دستگاه وجود ندارد.

معاون پژوهشی اسبق فرهنگستان علوم در این خصوص اظهار کرد: مشکل دیگر مساله آلودگی هواست. شیشه های این کلکتورهای خورشیدی وقتی در معرض آلودگی هوا و گرد و خاک قرار می گیرند، نمی توانند به خوبی نور خورشید را عبور دهند در نتیجه باید مدام سطح این شیشه ها با آب شست و شو شود اما این نوع دستگاه ها را می توانیم در خانه های یک طبقه روستایی یا سوله های یک طبقه نصب و استفاده کنیم. اغلب برق مصرفی این کلانشهرها از طریق نیروی خورشیدی با ساخت نیروگاه های خورشیدی تامین می شود چون این نیروگاه ها در فضای باز احداث می شوند.

اعطای تسهیلات بانکی برای متقاضیان نیروگاه خورشیدی خانگی

یکی از اقدام های اخیر دولت، ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان نیروگاه های خورشیدی خانگی است. خراسان شمالی یکی از استان هایی است که اقدام به ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان نیروگاه های خورشیدی خانگی کرده است.

علیرضا صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان با تشویق و دعوت از مشترکان برق این استان به نصب و استفاده از پنل‌های خورشیدی برای مدیریت مصرف برق و حتی ایجاد فرصت درآمدزایی و اشتغالزایی اظهار کرد: در همین راستا، تاکنون ۳۰ متقاضی از مشترکان برق خانگی روستایی استان به نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کرده اند.۳۰۰ مددجوی کمیته امداد استان نیز تا پایان سال جاری به نصب پنل خورشیدی اقدام خواهند کرد.

وی اعلام کرد: بسیاری از مشترکان خانگی شرکت برق استان برای خرید و نصب پنل‌های خورشیدی بر بام منازل خود به شرکت توزیع برق استان تقاضا ارایه داده اند، اما به این علت که نتوانسته اند تسهیلات بانکی دریافت کنند از خرید پنل انصراف دادند.

وی تامین تسهیلات بانکی و ارایه وثیقه بانکی برای خرید پنل‌های خورشیدی را از علل اصلی انصراف مشترکان خانگی از خرید پنل‌های خورشیدی عنوان کرد.

وی افزود: شرکت توزیع برق استان نیز با توجه به این موضوع، با بانک‌های استان وارد مذاکره شد تا گره تامین تسهیلات و وثیقه بانکی برای خرید پنل خورشیدی حل شود. در همین راستا سه بانک در استان اعلام آمادگی کردند که قرارداد خرید تضمینی برق متقاضیان را به عنوان وثیقه بانکی بپذیرند.

وی گفت: همچنین بر اساس مصوبه هیات دولت تمامی اداره ها موظف شده اند که ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از محل انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند. تاکنون حداقل ۱۰ اداره کل نسبت به این موضوع اقدام کرده اند و پنل خورشیدی در ساختمان اداری خود نصب کرده اند. ۲۰ اداره دیگر نیز درخواست نصب پنل خورشیدی در ساختمان اداره خود را به شرکت توزیع برق استان ارایه داده اند.

به گفته وی، درصورتی که سایر ادارات به موقع اقدام نکنند، بهای برق برای آنان از یکم مهر ماه امسال با چهار برابر قیمت تعرفه مصرفی برق محاسبه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی درباره بخش صنعت نیز اظهار کرد: هیچ واحد صنعتی درباره نصب پنل خورشیدی در محل کارگاه‌های خود اقدامی نکرده اند. شرکت شهرک‌های صنعتی استان درصدد برآمده است تا به نصب پنل‌های خورشیدی در محل شهرک‌های صنعتی استان به میزان تولید ۲۵ کیلو وات برق اقدام کند.

واگذاری ۴۴ نیروگاه خورشیدی خانگی به مددجویان کمیته امداد

احمد اکبری، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان قزوین گفت: یکی از اقدامات کمیته امداد به منظور درآمدزایی برای مددجویان زیرپوشش، راه اندازی نیروگاه های خورشیدی خانگی است که این اقدام برای خانوارهایی صورت می گیرد که از توان بالایی برای اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد برخوردار نیستند.

وی افزود: بر این اساس طی تفاهم نامه ای بین کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور و ساتپا (مرکز انرژی های تجدید پذیر ایران) مقرر شد تا 20 سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی مددجویان توسط این مرکز خریداری شود.

وی اعلام کرد: با این رویکرد در استان قزوین تاکنون 44 نیروگاه خورشیدی به مددجویان در شهرستان های قزوین، آوج، بوئین زهرا، آبیک و تاکستان واگذار شده است که در این مناطق زاویه تابش مساعد بوده و راندمان تولید بالاتر است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان قزوین عنوان کرد: علاوه بر تعداد مذکور 100 قرارداد هم بین مددجویان کمیته امداد استان با شرکت توزیع نیروی برق به نمایندگی از ساتپا منعقد خواهد شد و خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد از این امکان و در آمد بهره مند می شوند.

وی گفت: میانگین درآمد مددجویان از محل تولید انرژی برق تا به امروز 700 هزار تومان در ماه بوده است و درصدد هستیم با راه اندازی این نیروگاه ها در کنار کمک به معیشت خانواده و یارانه دریافتی، درآمد این خانوادها را به بالای یک میلیون تومان برسانیم.

اکبری با اشاره به مزیت های راه اندازی نیروگاه های خورشیدی یادآور شد: درآمد و فروش محصول حاصل از انرژی خورشیدی تضمین شده است و در پروسه 20 ساله به شرکت توزیع نیروی برق به فروش می رسد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا