اذعان ناسا به از دست رفتن مریخ‌نورد "فرصت"

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مریخ‌نورد "فرصت" ناسا که مدتی است گرفتار طوفان گرد و خاک در سیاره سرخ شده، همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد.

طوفان گرد و غبار اولین بار در ماه مه گزارش شد. از چهار تا پنج ژوئن، جو مریخ رو به خراب شدن رفت. هفتم تا ۱۰ ژوئن، طوفان گرد و غبار شدت یافت و در این زمان بود که "فرصت" با پیام کمبود قدرت مواجه شد و تا امروز به خواب رفته است.

کاوشگر "فرصت" از ۱۰ ژوئن با شروع یک طوفان بزرگ در مریخ و در پی اینکه به دلیل ابرهای گرد و غبار، تابش نور خورشید به آن متوقف شد، به خواب رفته است.

 ناسا آخرین تماس خود را با "فرصت" در تاریخ ۱۰ ژوئن ثبت کرد. این کاوشگر احتمالا به دلیل هشدار کم بودن قدرت به خواب رفته است.

ناسا در ماه ژوئن به دلیل طوفان گرد و غبار مریخ، فرصت را خاموش کرد. در اوایل ماه ژوئیه نیز ناسا هنوز معتقد بود که می‌تواند این مریخ نورد را با وجود کمبود قدرت بیدار کند اما موفق نشد.

هم اکنون نیز مهندسین برنامه اکتشافی مریخ ناسا از طریق پخش آهنگ‌های مختلف از اتاق کنترل در حال تلاش برای فعال کردن مجدد کاوشگر "فرصت" و البته بالا نگه داشتن روحیه خود هستند. آنها منتظرند تا "فرصت" با شنیدن این موسیقی‌ها به هوش بیاید و دوباره با مرکز کنترل ارتباط برقرار کند.

ناسا در بیانیه ای جدید اظهار کرد که مریخ نورد ناسا به دلیل داشتن سه نقص توانایی برقرای ارتباط ندارد.

مشکل نخست، کمبود قدرت مریخ نورد و دومین مشکل ساعت فرصت است به این معنا که خراب شدن ساعت آن برقراری ارتباط آن با زمین را سخت‌تر می‌کند و مشکل نهایی هشدار نقص تجهیزاتی است که اگر تجهیزات مریخ نورد ضربه دیده و یا شکسته باشند نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی با زمین ارتباط برقرار کند.

در حال حاضر با وجود این سه نقص مهندسان همچنان در حال بررسی و مطالعه این مریخ نورد بوده و به دنبال راهی برای بیدار کردن آن هستند.

با توجه به اینکه باتری‌های مریخ نورد مذکور در سلامت نسبتا خوبی قرار دارند مهندسان بر این باورند که می‌توان خوش بین بود که این مریخ نورد صدمه جدی ندیده است.

گرچه ناسا دو ماه است که ارتباطش با فرصت قطع شده اما هنوز هم امید به برقراری ارتباط با این مریخ نورد دارد چرا که شدید ترین قسمت گرد و غبار به پایان رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا