حذف آزبست از لنت‌های ترمز داخلی

تلاش‌های زیادی در این مدت انجام گرفته است تا به هر شکل ممکن، آزبست را از مواد مختلف و به ویژه بخش‌هایی از خودرو حذف کنند تا جایی که گفته می‌شود در حال حاضر هیچ لنت ترمز دارای آزبستی در کشور تولید نمی‌شود

آزبست با نام صحیح آزبستس یا آن‌گونه که در کشورمان معروف است پنبه نسوز، ترکیبات حاوی سیلیکات و بعضی مواد معدنی دیگر است که به صورت سنگ از طبیعت استخراج می‌شود. مهم‌ترین خصوصیت آزبست، تحمل دمای بالای آن است و به همین دلیل از آن حتی در تهیه لباس‌های آتش‌نشان‌‌ها و تولید سیمان نسوز هم استفاده می‌شود ضمن آنکه به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی دیگری که دارد استفاده از آن در تولید مواد دیگری از جمله سیمان و قطعات پوشش سقف نیز رایج بوده است. از نخستین استفاده‌های صنعتی از آزبست بیش از یکصد سال می‌گذرد اما از همان آغاز، تاثیر آن بر سلامت افرادی که به طور مستقیم با آن درگیر بوده‌اند آشکار شد. ذرات بسیار ریز آزبست درون هوا معلق و به داخل ریه افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند، وارد می‌شوند. این ذرات آنقدر کوچک هستند که با راحتی تا اعماق شش‌ها نفوذ می‌کنند و در نهایت بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان ریه و بیماری که بعدها آزبستوسیس نامیده شد را باعث می‌شوند که همگی مرگ بیمار را به دنبال دارند. به همین دلیل کارگران این کارگاه‌ها باید با لوازم حفاظتی کامل وارد محیط‌های دارای غبار آزبست می‌شدند.

آزبست سال‌ها جزو اصلی تشکیل‌دهنده لنت‌های ترمز و البته سیستم کلاچ خودرو بود و کارآیی مناسبی هم داشت چون هم اصطکاک بالایی دارد و هم می‌تواند دمای بالایی را تحمل کند تا آنجا که ترکیبات آزبست می‌توانند بدون آنکه از بین بروند با حضور ماده مشتعله (مانند نفت) بسوزند. اما به مرور تأثیرات مخرب آزبست موجود در این قطعات بر سلامت انسان آشکار شد. لنت ترمز در اثر اصطکاک به صورت گرد ریزی در می‌آید که حاوی آزبست است و این گرد ریز در هوا پراکنده شده و در نهایت در ریه افراد رسوب می‌کرد.

نکته قابل توجه در این زمینه آن است که برخی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آزبست در جهان خود از کشورهایی هستند که ممنوعیت استفاده از آن را در کشور خود وضع کرده‌اند ولی بسیاری از کشورهای جهان سوم، به دلیل نبود جایگزین برای آن و یا گران‌تر بودن مواد جایگزین به ناچار استفاده از آزبست را ادامه می‌دهند.

آزبست در ایران

کشورمان یکی از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان آزبست در جهان است که البته بیشتر آن برای تولید سیمان مصرف می‌شود اما لنت‌های ترمز نیز تا چند سال پیش به طور کامل بر مبنای آزبست ساخته می‌شدند تا جایی که آلودگی آزبست هوای شهرهای بزرگ ایران چندین برابر استاندارد جهانی بود. از چند سال پیش قوانین مختلفی در راستای کاهش مصرف آزبست به ویژه در خودروها وضع و به موجب آن استفاده از آزبست در تولید لنت‌های ترمز ممنوع شد. هم اکنون آن‌گونه که مدیران موسسه استاندارد می‌گویند، تولید لنت‌های ترمز مبتنی بر آزبست در کشور متوقف شده است و تمامی لنت‌های ترمز استاندارد موجود در بازار لوازم یدکی نیز لنت‌های فاقد آزبست هستند.

آزبست از لنت های ترمز داخلی حذف شد

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا آزبست از لنت‌های خودروها حذف می‌شود؟ به ایرنا گفت: ما دنبال این موضوع هستیم و به ما قول داده اند که آزبست از لنت ترمزهای خودروها حذف شود و اکنون بعید می دانم که آزبست در لنت های ترمز وجود داشته باشد شنیده ام که آزبست حذف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان آلودگی خودروهای تولیدی چگونه است و آیا خودروسازان استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کنند، نیز پاسخ داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که به دلیل تحریم ها نمی توانند تمام استانداردهای زیست محیطی را در صنعت خودرو اجرایی کنند.

کلانتری همچنین گفت: وزیر صنعت قول داده بودند که استاندارد یورو 5 را از سال آینده در خوردوسازی ها پیاده کنند اما چون اکنون حتی برای یورو چهار هم شرط گذاشته اند و تحریم ها در حال اجرا است نمی توانند ضوابط زیست محیطی را اجرا کنند.

استانداردهای آلایندگی یورو (از ۱ تا ۶) میزان بیشینه مجاز را برای انتشار گازهای آلاینده خودروهایی که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند، تعریف می‌ کند. این استانداردها، انتشار اکسیدهای نیتروژن (Nox)، هیدروکربن‌ ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CP) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا