‌باغ وحش‌های کشور به صورت آنلاین پایش می‌شوند

سازمان محیط زیست در سال 97 سعی کرد برای رفع این مشکل ها پایش آنلاین داشته باشد، یعنی ورود و خروج هر گونه‌ای به باغ وحش‌ها توسط دوربین‌های مدار بسته رصد و تمام فعالیت‌ها از جمله زاد و ولد، ورود و خروج گونه، ثبت گونه‌ها ، نوع فعالیت صاحبان و شرایط باغ وحش به صورت آنلاین پایش شود.

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: پایش آنلاین باغ وحش های کشور جزو برنامه های سازمان است و در حال تهیه زیر ساخت برای اجرای آن هستیم.

وی افزود: باغ وحش هایی که جدید احداث می شوند باید حتما سیستم پایش آنلاین داشته باشند، مجموعه های قدیمی نیز باید هر چه سریعتر این سیستم را راه اندازی کنند؛ تمام ادارات کل استان ها باید آدرس سیستم آنلاین باغ وحش ها را دریافت کنند تا ورود و خروج گونه ها از باغ وحش، ورود گونه های جدید، تلفات و دلایل آن را ثبت و به صورت آنلاین در جریان قرار گیرند.

به گفته وی، زیر ساخت های این کار تا حدودی آغاز شده و دو مجموعه کار زیر ساخت را شروع کرده اند و بقیه باغ حش ها هم به مرور انجام خواهند داد.

وی اظهار داشت: حدود 80 باغ وحش، مراکز نگهداری و باغ پرندگان در کشور وجود دارد که براساس تفاهم نامه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی، این سازمان باید بر بهداشت و بیماری‌ها در این مراکز نظارت داشته باشد و این مساله برای سازمان محیط زیست بسیار مهم است .

وی گفت: زمانی که سازمان محیط زیست بخواهد مجوزی برای احداث باغ وحشی صادر کند نظر سازمان دامپزشکی برای ما بسیار مهم است و حتما باید نظر این سازمان اخذ شود.

فاصله باغ وحش‌های ایران با استانداردهای بین المللی چقدر است؟

تیموری درباره اینکه آیا تمام این باغ وحش ها استانداردهای روز دنیا و یا دستورالعمل های سازمان محیط زیست را رعایت می‌کنند، گفت: نمی توان گفت که تمام باغ وحش های کشور تمام استانداردهای روز و نظرات و دستورالعمل های سازمان محیط زیست را دارا هستند اما در حال به روز شدن هستند.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال گذشته اقدامات موثری را درباره باغ وحش های کشور انجام داده است زیرا بیشتر باغ وحش ها بدون مجوز فعالیت می کردند اما در این مدت با فشار سازمان محیط زیست و ادارات کل استان ها تغییرات زیادی در این روند رخ داده است.

وی ادامه داد: مدیران باغ وحش ها در این مدت علاوه بر اقدام برای دریافت مجوز، نسبت به توسعه فضای نگهداری گونه ها و ضوابط بهداشتی همکاری های خوبی داشته اند.

تیموری تاکید کرد: مدیران باغ وحش ها تلاش می کنند این مراکز را به دستورالعملی که سازمان محیط زیست ابلاغ کرده نزدیک کنند از این رو شرایط روز به روز رو به بهبودی است، اما اینکه بگوییم باغ وحش های موجود تمام استانداردهای روز دنیا را دارند یا نیازهای سازمان محیط زیست را تامین کرده اند خیر، هنوز به آن شرایط نرسیدیم اما روبه بهبود است.

وی گفت: در سه سال گذشته مراکزی که نتوانستد خود را به دستورالعمل های ابلاغی سازمان محیط زیست نزدیک کنند و یا توجهی به آن نمی کردند، گونه های تحت پوشش آنها را تعدیل کردیم، همچنین 7 مرکز شامل باغ وحش، مراکز نگهداری و باغ پرندگان نیز تعطیل شدند و گونه های آنها به مراکز مجاز منتقل شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اگر احساس کنیم باغ وحشی شرایط نگهداری ندارد علاوه بر اینکه گونه های جدیدی به آنها نمی دهیم، تلاش می کنیم گونه هایی هم که دارند تعدیل شود و به جایگاه‌های دیگر تحویل داده شوند تا آن مرکز شرایط ایده آل را فراهم کند.

چرا باغ وحش‌های ایران با استانداردهای بین المللی فاصله دارند؟

پیش از این مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی فاصله باغ وحش های ایران با استانداردهای بین المللی گفته بود: باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری از حیات وحش کشور به لحاظ اقتصادی و درآمد شرایط نامطلوبی دارند، به همین دلیل مالکان این مراکز نمی‌توانند آن شرایطی که باغ وحش های اروپایی دارند را برای مراکز خود فراهم کنند.

وی افزوده بود: هم اکنون مسیر برای استانداردسازی تمام مراکز نگهداری، باغ وحش‌ها و باغ پرندگان هموار است. حال مجوزهای جدید برای احداث مراکز نگهداری از حیات وحش و باغ وحش‌ها در سطح کشور در صورتی صادر می‌شود که استانداردها به لحاظ جایگاه و بهداشتی بر اساس تایید دامپزشکی باشد. همچنین قانون این اجازه را به سازمان محیط زیست داده است که با مراکز نگهداری از حیات وحش و باغ وحش‌هایی که شرایط لازم برای نگهداری از حیوانات را ندارند و مردم از عملکرد آن‌ها ناراضی هستند، برخورد قانونی کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا