شکوفایی سلول های بنیادی در گرو سرمایه گذاری خصوصی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، طی سخنانی در سمپوزیوم یک روزه پوست، ترمیم، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که روز پنجشنبه در سالن همایش بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، حمایت های دولتی در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی را ناکافی عنوان کرد و گفت: در سایر کشورهای جهان، شرکت هایی که حوزه کاری آنان به مقوله پزشکی ارتباطی ندارد، اقدام به سرمایه گذاری در حوزه سلول های بنیادی کرده اند چرا که می دانند آینده علم پزشکی به این حوزه وابسته خواهد بود.
وی افزود: به طور کلی سرمایه گذاری جهانی در این حوزه رو به افزایش است به گونه ای که سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در سال 2014 در حوزه پوست، به 12 میلیارد دلار در سال 2020 تخمین زده می شود.
به گفته حمیدیه،کشورهای همسایه ایران هم در این زمینه شروع به سرمایه گذاری کرده اند و بودجه های کلانی به این بخش اختصاص داده اند از جمله کشور قطر با 4 میلیارد دلار سرمایه و سوریه با یک میلیارد سرمایه؛ امیدواریم در کشور ما هم با تبلیغات و فرهنگ سازی، شرکت های سرمایه گذاری خصوصی به سرمایه گذاری در این عرصه اقدام نمایند. 

**همکاری وزارت بهداشت و علوم، زیرساخت های رشد را فراهم کرد
دبیر ستاد سلول های بنیادی در بخشی دیگر از سخنان خود، به همکاری همه ذینفعان در حوزه سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: بحث اداره، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک سلول های بنیادی بر اساس سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال 1393 از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد تا در کنار 13 ستاد دیگر همچون وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت وظیفه راهبردی آن را بر عهده بگیرد. 
وی ادامه داد: تا به امروز در بسیاری از علوم و فناوری ها پیشرو نبودیم و همواره از کشورهای دیگر برداشت هایی داشتیم. چنانچه بسیاری از محصولات دارویی ما وابسته به ورود مواد اولیه از خارج از کشور است. اما در حوزه سلول های بنیادی در این مدت کوتاه، حرفی برای گفتن داریم و جایگاه مناسبی به دست آورده ایم. به همین منظور، تلاش شد تا به گسترش زیرساخت ها بپردازیم و نخستین برنامه جامع راهبردی را نوشته و به شورای انقلاب فرهنگی ارسال کنیم که خوشبختانه مورد تایید واقع شد. 

**شبکه های استانی را در جهت بهره وری از استعدادهای همه استان ها راه اندازی کردیم
توسعه شبکه ها و شوراهای استانی در حوزه سلول های بنیادی هم از دیگر برنامه های زیرساختی در توسعه این ستاد بود که حمیدیه به آن اشاره کرد و گفت: برای بهره وری بهینه از تمامی استعدادهای استان های کشور و بومی سازی این علم، 21 شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور تمام ذینفعان در وزارت علوم و بهداشت و درمان در استان ها و تمام دانشگاه ها ایجاد شد چرا که نمی توان در این رشته، وزارت بهداشت را از وزارت علوم جدا کرد. 

**کارآفرینی و ایجاد ثروت و شغل، هدف ستاد سلول های بنیادی است
دبیر ستاد سلول های بنیادی همچنین از 26 کارگروه تخصصی در ستاد خبر داد و گفت: در کلاس ها و کارهای تحقیقاتی علم و دانشگاه های نسل سه و چهار، علاوه بر حضور استاد دانشگاه، دعوت از کارآفرینان، شرکت های دانش بنیان و تمامی کسانی که می خواهند در جهت گسترش علم خدمت کنند هم الزامی است. 
به گفته حمیدیه، خوشبختانه در حال حاضر 45 مرکز در حوزه سلول های بنیادی در حال فعالیت هستند. به غیر از این، مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سه قطب شمال: تبریز، جنوب:شیراز و مرکز:تهران ایجاد کردیم. این مراکز جامع در دل دانشگاه ها شکل گرفته است اما 51 درصد از سهام آن به شرکت های دانش بنیان و 49 درصد مابقی به دانشگاه تعلق دارد. 
وی افزود: چرا که معتقدیم علم وقتی توسعه پیدا می کند که بتواند خلق ثروت کند و نافع باشد و اگر علمی نافع نباشد و تبدیل به ثروت برای مردم کشور نشود جامع و کامل نیست و از کارآیی لازم برخوردار نیست. بر همین اساس وظیفه دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و استاد دانشگاه نباید فقط تربیت دانشجو نیست بلکه کارآفرینی و ایجاد شغل و خلق ثروت برای کشور باید در صدر اهداف قرار بگیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا