تغذیه مادران باردار در سه ماه اول بارداری

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ سه ماه اول بارداری زمانی است که رشد و تغییرات، سریع اتفاق می‌افتد و ضروری است تا مواد مغذی مورد نیاز برای این تحولات تامین شود این  تحولات هنگامی است که اغلب زنان اشتهایی به خوردن غذا ندارند و یا دچار تهوع‌های متعدد می‌شوند که در برخی از خانم‌ها ایجاد نگرانی و استرس می‌کند.
 
دکتر سوسن پارسا متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت سه ماه اول بارداری و نحوه تغذیه مادران باردار می‌گوید: تغذیه مادران باردار قبل از هر چیز بستگی به آن دارد که بارداری با برنامه ریزی یا بدون برنامه ریزی ایجاد شده باشد. توجه به زمان و برنامه ریزی در بارداری از آن جهت اهمیت دارد که وضعیت مادر باید حداقل سه ماه قبل از بارداری بررسی شود که مشکلاتی از جمله کم خونی، دیابت، چاقی مفرط و بیماری‌های ادراری قبل از بارداری وجود نداشته باشد.
 
پارسا توصیه کرد: اگر مادری متوجه مشکل دیابتی خود شد از هفته 25 بارداری باید غربالگری را به طور منظم انجام دهد ولی در خصوص کم خونی نمی‌توان به مادران باردار اجازه دهیم که تا هفته 14 قرص آهن را مصرف کنند و مشکل کم خونی قبل از بارداری باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
مشکلات سه ماه اول بارداری
 
یکی از عمده‌ترین مشکلات بارداری در سه ماه اول بارداری حالت تهوع است که در پی آن در ماه‌های اخیر شاهد بروز برخی از مشکلات از جمله یبوست، حساسیت به استشمام برخی از بوها و تورم می‌باشیم.
 
در دوران بارداری چه تغذیه‌ای مناسب است
 
بیشتر متخصصان تغذیه مصرف قهوه، هویج پخته، خرمالو، شیر و غذاهای آبکی را منع می‌کنند زیرا بسیاری از این مواد در مادران باردار ایجاد یبوست می‌کند که بهترین راه پیروی مادران باردار از رژیم‌های خشک است مثلا به جای شیر، ماست بخورند و از سفیده تخم مرغ و گوشت پخته استفاده کنند.
 
بعد از خوردن غذا نکات زیر را رعایت کنید
 
مادران باردار پس از مصرف وعده‌های غذایی سریعا فعالیت خود را شروع نکنند و حداقل 5 تا 10 دقیقه بنشینند و استفاده از شربت آبلیمو و سبزیجات در وعده‌های غذایی نیز توصیه می‌شود.
 
پارسا در این خصوص گفت: مادران پس از اتمام غذا سریع از جای خود بلند نشوند و از خرده‌های یخ در وعده‌های غذایی خود در کنار نوشیدن آبلیمو استفاده کنند و استفاده از غذاهای فرآوری شده که حاوی مقادیر زیادی مواد افزودنی هستند را از وعده غذایی خود حذف کنند.
 
مادران باردار نگران اضافه وزن خود باشند
 
چاقی و اضافه وزن از جمله معضلات و مشکلات مخاطره انگیزی است که بسیاری از مادران با آن مواجه هستند زیرا دیابت، فشار خون بالا و تورم‌های غیر عادی نتیجه عدم کنترل وزن مادران است از این رو وزن قبل از بارداری باید مورد توجه قرار گیرد و اگر مادری بدون کاهش وزن برای بارداری اقدام کند باید تحت مراقبت‌های ویژه زیر نظر پزشکان متخصص قرار بگیرد. از سوی دیگر اقدام به کاهش وزن در دوران بارداری اقدامی نادرست است زیرا بر اثر چربی سوزی در بدن سمومی وارد خون می‌شود که ممکن است مادر باردار را دچار مسمومیت کند.
 
نمایه بدنی مادران باردار باید بین 25 تا 30 باشد و اضافه وزن در این دوران باید زیر یک کیلوگرم باشد. کاهش وزن در این دوران طبیعی نبوده و در صورت رخ دادن چنین مسئله‌ای باید علت آن را یافت.
 
تحقیقات پیرامون تغذیه در دوران بارداری حاکی از آن است که مصرف سبزیجات، مغزها و توت در دوران بارداری مفید و مصرف شکر، نان سفید و پوره سیب زمینی که خیلی سریع در بدن تبدیل به قند می‌شوند در این دوران مضر است.
 
بنابراین در حالت ایده آل مراقبت قبل از بارداری شامل تمرکز عادات مغذی غذا خوردن، وزن مناسب، مدیریت مناسب پزشکی مانند دیابت، پرکاری تیروئید و فشار خون و پرهیز از سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا