کالسکه برای نوزادان خطرناک است

 بر اساس نتایج یک پژوهش که توسط دانشمندان مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک که به‌اختصار (GCARE) نامیده می‌شود، انجام‌شده و در ژورنال تخصصی محیط‌زیست جهانی (Environment International ) منتشرشده است؛ مشخص شد که قرار دادن کودکان در کالسکه سبب می‌شود آن‌ها به میزان ۶۰ درصد بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

در این مطالعات اعلام‌شده است که معمولاً نوزادان در کالسکه‌های خود در ارتفاعی بین ۵۵ تا ۵۸ سانتیمتر از سطح زمین قرار داشته و لوله‌های اگزوز خودروها نیز معمولاً در همین ارتفاع و حداکثر تا فاصله ۱ متری از سطح جاده تعبیه می‌شوند. این امر موجب افزایش آسیب‌پذیری نوزادان شده و آن‌ها را در معرض آلودگی بیشتر نسبت به بزرگ‌سالان قرار می‌دهد.

وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.

پرفسور پراشانت کومار مدیر و مؤسس مرکز بین‌المللی مطالعات هوای پاک در این رابطه اعلام کرد: «ما می‌دانیم که نوزادان به نسبت افراد بالغ، تنفس‌های عمیق‌تری داشته و حجم ریه آن‌ها نسبت به بدنشان بیشتر از بزرگ‌سالان است. مطالعات ما نشان می‌دهد وقتی نوزادان در کالسکه خود در ارتفاع موازی با اگزوز خودروها قرار می‌گیرند، تأثیرات منفی آلودگی هوا روی آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر بافت‌های بدن نوزادان بسیار حساس‌تر از سایر افراد بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز هنوز به‌اندازه کافی قدرتمند نیست. علاوه بر همه این موارد، مغز آن‌ها نیز در مراحل نخست تکامل خود به سر برده و مجموع این عوامل نشان می‌دهد که خطر مواجه‌شدن آن‌ها با هوای آلوده بسیار بیشتر از سایرین است.»

علاوه بر این، پژوهشگران دلایل دیگری را نیز برای عدم استفاده از کالسکه ذکر می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بدنه کالسکه‌ها عموماً از پلاستیک و فلز ساخته‌شده و قرار گرفتن آن‌ها در معرض نور خورشید سبب داغ شدنشان می‌شود. بهتر است اگر برای مدتی طولانی با کالسکه زیر آفتاب حرکت می‌کنید، این موضوع را در نظر داشته باشید. پیش از قرار دادن نوزاد در کالسکه نیز حتماً درجه حرارت سطح آن را آزمایش کنید.
  • از حرکت دادن کالسکه در خیابان خودداری کنید. به‌ویژه در مناطق دارای دست‌انداز و نامسطح مراقب باشید که نوزاد از کالسکه بیرون نیفتاده و مجروح نشود.
  • حتماً نوزاد خود را با استفاده از کمربندهای داخل کالسکه، مهار کرده و از سقوط وی جل. گیری کنید. نتایج یک مطالعه انجام‌شده در ایالات‌متحده آمریکا که در مجله تخصصی دانشگاهی طب اطفال (journal Academic Pediatrics) منتشر شد نشان می‌دهد بیشترین آمار آسیب‌های واردشده به سروصورت نوزادان براثر سقوط از کالسکه بوده و در این میان یک‌سوم این موارد منجر به ضایعات جدی مغزی شده‌اند.
  • نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد استفاده زیاد از کالسکه موجب به تأخیر افتادن بروز برخی مهارت‌های نوزاد ازجمله خزیدن و راه رفتن می‌شود.
  1. نتایج یک مطالعه انجام‌شده توسط محققان بیمارستان کودکان تورنتو نشان می‌دهد استفاده از کالسکه می‌تواند موجب بی‌ثباتی رفتار کودکان شود.

 

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا