رشد چشم‌گیری ایران در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه علم مواد

محمود مهرداد شکریه درباره وضعیت تولیدات علمی و صنعتی حوزه مواد پیشرفته اظهار کرد: حتی در سطح بین‌المللی شاخص‌های مورد اجماع و مشخصی برای توصیف این بخش چه در حوزه علمی و چه در حوزه صنعتی شکل نگرفته پس طبیعتا در داخل هم چنین کاری انجام نشده است.

این کار نیازمند بازنگری در تعاریف و دسته‌بندی‌های رایج، چه در حوزه‌های علمی و چه در حوزه‌های صنعتی است. اگر معتقدیم که انقلاب صنعتی چهارم در حال به‌وقوع پیوستن است نمی‌توان با شاخص‌های چند دهه پیش، روند شکل‌گیری یا حتی تاثیرات آن را اندازه گرفت و این نیازمند کار جمعی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در ادامه بیان کرد: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقیقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند. بنابراین پایش میزان تولیدات علمی این حوزه در داخل و خارج با چالش‌هایی مواجه است. با این حال، اگر تساهل به خرج دهیم که اولا تولید علم را با تولید مقالات برابر بدانیم و در ثانی انتشارات علمی حوزه علم مواد را نماینده تولید علوم مرتبط با مواد پیشرفته بدانیم، از لحاظ کمی اوضاع امیدوارکننده‌ای داریم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شکریه در پایان یادآور شد: چرا که بر اساس اطلاعات آماری سایت Scimagojr طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ میلادی، ایران رشد چشم‌گیری در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه علم مواد داشته است، به نحوی‌ که در سال ۲۰۱۶ میلادی با انتشار ۶۸۱۰ مقاله از لحاظ کمی پس از کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، انگلستان، فرانسه و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت. البته نکته حائز اهمیت در این میان لزوم تمرکز بر افزایش کیفیت مقالات علمی منتشر شده توسط محققان ایرانی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا