یادگیری در خواب غیر ممکن است

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، توانایی یادگیری در خواب که با نام "هیپنوپدیا" (Hypnopedia) شناخته می‌شود، مدت‌هاست که به رویایی برای دانش آموزان تبدیل شده است اما پژوهش جدیدی که توسط محققان "دانشگاه لیبرال بروکسل" (ULB) بلژیک انجام شده، نشان می‌دهد که قابلیت‌های یادگیری، هنگام خواب عمیق، محدود می‌شوند و بدین ترتیب، شاید این نوع تمرین یادگیری، غیرممکن باشد.

متخصصان، تعدادی شرکت‌کننده را با استفاده از اسکن مغزی مورد بررسی قرار دادند تا مغز آنها را هنگام خواب و بیداری بررسی کنند. سپس برای شرکت‌کنندگان، اصواتی به صورت تصادفی یا براساس الگوهای جداگانه پخش شد. در این آزمایش مشخص شد شرکت‌کنندگانی که در خواب بودند، هیچ فعالیت مغزی برای تشخیص شباهت میان صداها نداشتند اما شرکت‌کنندگانی که بیدار بودند، در تشخیص الگوی صداها، با مشکلی مواجه نشدند. براساس این بررسی، پژوهشگران نتیجه گرفتند با این که مغز انسان می‌تواند هنگام خواب، صداها را ثبت کند اما از عهده درک و یادگیری اطلاعات برنمی‌آید.

پژوهش‌های پیشین در مورد هیپنوپدیا نشان داده بودند که مغز انسان نمی‌تواند اطلاعاتی که هنگام استراحت کردن می‌شنود، درک کند.

در بررسی جدید، پژوهشگران، با استفاده از یک روش تصویربرداری عصبی موسوم به "مگنتوانسفالوگرافی" (MEG)، نشان دادند با این که مغز هنگام خواب، قادر به دریافت صداهاست اما از درک معنای آنها عاجز است. در این پروژه، ۲۶ شرکت‌کننده هنگام خواب عمیق و خواب سبک مورد بررسی قرار گرفتند و فعالیت مغز، هماهنگ‌سازی شد.

داوطلبان هنگام خواب و بیداری، در معرض امواج سریع صدا قرار گرفتند که به صورت تصادفی یا برنامه‌ریزی شده به آنها ارائه شد. نتایج اسکن نشان دادند که مغز در طول خواب می‌تواند صداهای جداگانه را تشخیص دهد اما تشخیصی بر مبنای یک الگوی خاص دیده نشد.

در مقاله این پژوهش آمده است: این بررسی نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان جوان و سالم می‌توانند به صورت ضمنی بخشی از جریان‌های شنوایی را در زمان بیداری یاد بگیرند اما فرآیند تقسیم بندی در طول خواب عمیق لغو می‌شود.این پژوهش، در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا