اختلال در مسیر سلول های سرطانی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، بسیاری از سرطان ها امروزه به سختی درمان می شوند؛ زیرا همه آنها نوعی مسیر پیام رسان سلولی دارند که یافتن و متوقف کردن آن بسیار دشوار است.

این مسیر که مسیر پیام رسانی سلولی آر ای اس/ ام ای پی کی RAS/MAPK نامیده می شود، بر بسیاری عملکردهای سلول از جمله رشد، تقسیم و مرگ آن اثر می گذارد. نزدیک به نیمی از موارد سرطان در طیف مختلفی از بافت های بدن به دلیل نقص در این مسیر پیام رسانی بروز می کنند.
محققان دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا و موسسه انقلاب پزشکی/Revolution Medicines در شهر ردوود کالیفرنیا آمریکا رویکرد جدیدی برای هدف قرار دادن این مسیر پیام رسانی یافته اند.
آنها در این مطالعه که در نشریه نیچر سل بایولوژی/Nature Cell biology نیز چاپ شده است نشان می دهند چطور داروی تولیدشده توسط آنها که هنوز مراحل آزمایشگاهی را می گذراند، به شکلی موثر توانسته بین مسیر پیام رسانی یاد شده از پیام های رشدی که به سلول می رسد، فاصله ایجاد کنند.
این دارو با هدف قراردادن مهم ترین مسیر رشد سرطانی که جهش های دی ان ای را دربر می گیرد، ارتباطی را مختل می کند که به سلول ها می گوید چه زمانی باید تقسیم شوند، کجا باید تجمع کنند و مواردی از این دست.
این ترکیب که RMC-4550 نامیده شده است، پیشرفت سرطان را به طور مشخص در کشت های سلولی آزمایشگاهی سرطان های روده، پوست، ریه و پانکراس در آزمایشگاه متوقف کرده است، همچنین برای درمان تومورهای ریه در نمونه های حیوانی موفق بوده است.
دکتر تررو بیوونا/ Trever G. Bivonaمتخصص درمان سرطان در بیمارستان دانشگاهی سانفرانسیسکو می گوید: این مسیر یکی از مهم ترین مسیرهای پیام رسان سرطان است، اما تاکنون بیشتر تلاش ها برای تولید دارو در برابر این مسیر به شکست منجر شده است.
برپایه این گزارش ها در واقع جست وجو برای یافتن دارویی که این مسیر را هدف قرار دهد به اندازه ای دشوار بوده است که شماری از دانشمندان آن را به یافتن اکسیر احمر در درمان سرطان تشبیه کرده اند.

سرطان چطور بروز می کند و چگونه به متاستاز تبدیل می شود؟
سرطان زمانی بروز می کند که سلول ها به شکل غیرعادی رشد کنند و توده ای به نام تومور را تشکیل دهند، ممکن است تومور در بافت و اندام اولیه باقی بماند یا به دیگر اندام های نزدیک سرایت کند.
همچنین احتمال دارد سلول های سرطانی از تومور اصلی جدا شده و با پیوستن به خون و رگ های لنفی تومورهای ثانویه ای را در دیگر بخش های بدن پدید آورند. این زمانی است که به آن متاستاز سرطان گفته می شود، سلول های تومورهای متاستاتیک علائم توموهای اولیه را با خود حمل می کنند. در حالیکه تومورها رشد می کنند بافت ها و اندام های سالم را مختل کرده و در نهایت توانایی آنها را برای بقا از بین می برند.
تغییر در ژن ها و عواملی که بر رفتار آنها تاثیر می گذارد فرایند پیچیده سرطان را شکل می دهد، بعضی تغییرهای ژنی با پیام رسان سلولی مرتبط است که بر رشد، تقسیم، حرکت و سرنوشت سلول تاثیر دارند. مسیر پیام رسانی RAS/MAPK چنین مسیری است..
دکتر بیوونا می گوید: توانستیم نشان دهیم این ترکیب با موفقیت مسیر رشد RAS را در تومورها از بین می برد و این امر نه تنها رشد تومور را کند کرد؛ بلکه در بعضی موارد موجب از بین رفتن تومور با کمترین عوارض جانبی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا