رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلات جوامع اسلامی در پنج حوزه کلان

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع­رسانی بنیاد مصطفی(ص)؛ یکی از اصلی­ترین اهداف رقابت علمی کنز، یافتن بهترین راه‌حل‌های علمی به‌منظور حل مشکلات در حوزه­های سلامت، اقتصاد، ‌فناوری­­ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط­زیست، و انرژی دیده می­شود که رقابت علمی کنز هم به این موضوعات پرداخته است.

می­توان برخی مشکلات بخش محیط­زیست و آب  در غرب آسیا را مشکل ریز­گردها و کمبود آب و در شرق آسیا آلودگی­های صنعتی و سیلاب  و برخی مشکلات بخش اقتصاد را در جوامع اسلامی در جنبه­های مبتنی بر آموزه­های اسلام در اقتصاد دانست. با توجه به تغییر سبک زندگی، با رشد بی­رویه بیماری­های غیرمزمن مانند سرطان، دیابت و… روبرو هستیم؛ از طرفی صنعتی­شدن سبک زندگی شهری و ایجاد زندگی ماشینی، سلامت روانی انسان­ها را تحت تاثیر قرار داده که موجب برخی مشکلات روحی و روانی شده­ است.

یکی دیگر از حوزه­های رقابت علمی کنز، ‌انرژی است. امروزه برای کوچکترین فعالیتی نیازمند انرژی هستیم که  تامین انرژی یکی از دغدغه­های اصلی است. کشورهای شرق آسیا با استفاده از زیست­توده­هایی مانند موج­های دریا و انرژی­بادی، استفاده از سوخت­های فسیلی را محدود کرده­اند؛ زیرا سوخت­های فسیلی در کمتر از 30 سال تمام می­شود. بطور کل راهکارهایی در خصوص استفاده از زیست­توده­ها، ذخیره انرژی و انتقال انرژی را می­توان از مهمترین موضوعات بخش انرژی دانست.

محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز گفت: گسترش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 40 سال گذشته باعث افزایش سرعت و شفافیت در این حوزه شده است. اتکای بیشتر و بیان روش­های نوین در این زمینه می­تواند سرعت فرآیندها در امور مختلف را افزایش دهد و در نتیجه زندگی را آسان­تر کند. در حوزه سخت­افزار می­توان به ایجاد شبکه­های مخابراتی قوی­تر و در حوزه نرم­افزار می­توان به فناوری هوش مصنوعی،‌ تحلیل داده و داده­کاوی اشاره کرد.

وی بیان داشت: در بسیاری از ابعاد، مقاله­های متنوع علمی مشاهده می­شود که هنوز وجود این فناوری­های نوین و چگونگی استفاده از آن برای مردم آشکار نشده ­است. با برگزاری رقابت علمی کنز به انباشتی از آثار علمی دانش­پژوهان مسلمان دست پیدا می­کنیم تا در آینده بتوانیم بدون رجوع به فناوری­های شرکت­های غربی و غیر­مسلمان، با قیمت کمتری از فناوری­های دانش­پژوهان مسلمان استفاده کنیم. همچنین با این کار به افزایش ظرفیت و توانمندی­های پژوهشگران مسلمان نیز کمک کرده­ایم.

قمری  بیان ­کرد: علم، دانش و فناوری مرز نمی­شناسد و هر فردی می­تواند در هر زمینه­ای حرکت کند. پنج حوزه­ای که برای این رقابت در نظر گرفته شده تا حدودی مشکلات تمام کشورهای جهان است و حتی ممکن است یک کشور پیشرفته در هر پنج حوزه مشکلاتی را داشته­ باشد اما این رقابت تصمیم دارد تا مشکلات حادتری که در بین کشورهای­اسلامی وجود دارد را برای دستیابی به راهکار جدید به چالش بکشد تا تمام جوامع فرصت شرکت در این رقابت را داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا