طراحی سیستم آبیاری هوشمند تحت‌فشار برای نخستین بار در دنیا

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید رضا ریحانی‌نیا، مجری این طرح گفت: نمونه‌های خارجی این دستگاه با استفاده از داده های ماهواره ای تصمیم گیری می‌کند که قابلیت استفاده در کشور ایران را ندارد، اما تصمیم‌گیری سیستمی که ما طراحی کرده‌ایم بر اساس سنسورهای محلی و مزرعه است.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی نداشته و می تواند به موازات سیاستهای بهینه سازی انرژی کشور کارایی بالایی داشته باشد، اظهار داشت: این سیستم بر اساس نوع اقلیم کشور و پارامترهای مؤثر در آبیاری، از جمله رطوبت، درجه حرارت، الگوی کشت و دیگر شرایط جغرافیایی موثر در نیاز آبی، آبیاری یک مزرعه را انجام می‌دهد.

ریحانی نیا عنوان کرد: سیستم طراحی‌شده آبیاری هوشمند، بومی‌سازی شده نمونه‌های خارجی است و با طراحی نرم افزار محاسباتی می تواند خطای محاسباتی را به حداقل برساند.

به گفته وی، این سیستم در صورت تولید انبوه، با قیمت کمتر از پنج میلیون تومان می تواند به بازار عرضه شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسان مشاور آب اندیشان آذر، بیان کرد: در حال حاضر طرح آبیاری تحت فشار در کشور، مشکلاتی در زمینه‌های مبانی طراحی (پارامترهای قابل اندازه گیری) و منابع آب دارد که در خصوص رفع مشکل مبانی طراحی نرم افزار محاسباتی طرح آبیاری در سیستم پیش بینی شده و  می تواند در کاهش راندمان آبیاری و افزایش منابع آبی یک مزرعه کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: اما در «سیستم آبیاری هوشمند تحت‌فشار» چون نرم‌افزار بر اساس اطلاعات جغرافیایی محلی مقادیر درجه حرارت و سایر پارامترهای موثر در آبیاری را صورت می‌دهد، خطای کمتری صورت می‌گیرد.

به گفته مجری این طرح، تاکنون پس از ۱۳ سال تحقیق و مطالعه بر روی آبیاری هوشمند تحت‌فشار در کشور، حدود ۸۰ میلیون تومان برای این طرح هزینه شده است. همچنین این دستگاه که مراحل آزمایشی خود را طی کرده ، در حال تجاری شدن است، نمونه‌هایی در اتریش و کانادا هم دارد، اما به این علت که از سیستم ماهواره ای استفاده می کنند، با توجه به جغرافیای ایران کارایی لازم را در کشور ما نخواهند داشت .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا