انتقال بهتر پول با کمک ارزهای دیجیتالی در شرایط تحریم

ارزهای دیجیتال از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان های واسطه می‌دهند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بیشتر واحدهای اصلی آن توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند.

اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد، با این حال در سال‌های گذشته ارزهای دیجیتال زیادی (در حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال ) در بازارهای جهانی تجارت می‌شود. اگرچه هنوز مشروعیت ارزهای دیجیتالی و در صدر آن‌ها بیت‌کوین از طرف بانک مرکزی و مسوولان مربوطه در کشور به اثبات نرسیده است اما ممنوعیت قطعی هم در زمینه عدم استفاده از آن‌ها اعلام نشده و برخی از صرافی‌ها و سایت‌های آنلاین به خرید و فروش این ارزها اقدام می‌کنند.

پس از اینکه صحبت از ارزهای دیجیتال در کشور ما هم داغ شد و معروف‌ترین آن‌ها از جمله بیت‌کوین و اتریوم راه خود را به برخی از معاملات غیررسمی باز کردند، این موضوع در مراجع رسمی هم نمود یافت. تا جایی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تایید خبر داد.

آذری جهرمی ارزهای دیجیتال را یکی از تحولات دنیای امروز دانست و با بیان اینکه رویکرد انفعالی درخصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، مقرر شد پست‌بانک ایران با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی‌شده را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند.

وی پس از آن با بیان اینکه ارز دیجیتال در نهایت خواهد آمد که ما از قبل باید فکری به حال آن بکنیم و درباره استفاده از ارزهای مجازی نظرات مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که ما می‌خواهیم این مدل را که قبلا در ژاپن هم پیاده شده، پیاده‌سازی کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود یک مدل آزمایشی را برای تصمیم‌گیری‌های نهایی اجرا کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین درباره سازوکار احتمالی اجرای آزمایشی ارزهای دیجیتالی، گفته بود: این ارزها الزاما وابسته به پیام‌رسان یا بستر خاصی نیستند؛ در همکاری‌هایی که با بانک مرکزی آغاز کرده‌ایم، در واقع به آن‌ها در حوزه تکنولوژیکی کمک می‌کنیم. اصل قضیه ارزهای رمزنگاری شده در واقع خود فرآیند رمزگذاری و پیاده‌سازی الگوریتم‌هاست.

توسعه ارز دیجیتال در دستور کار معاونت علمی ریاست‌جمهوری

پیش از این نیز دکتر علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه گفت: ارز دیجیتال بستری برای انتقال وجه به شمار می‌رود، از این رو این زمینه در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت ارز دیجیتال افزود: اعتقاد دارم  باید بستر استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور ایجاد شود؛ همانطور که در دنیا نیز بستر بلاک‌چین (Blockchain) در حال شکل‌گیری است و بسیاری از کشورهای جهان نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کشور باید به این موضوع ورود کنیم، خاطر نشان کرد: هم اکنون تعداد زیادی شرکت در کشور وجود دارد که می‌توانند ارز داخلی تولید کنند؛ ولی باید نواقص و ایرادات آن نیز رفع شود.

دلیری با تاکید بر اینکه ما در معاونت علمی به دنبال توسعه ارز دیجیتال هستیم، اظهار کرد: بر این اساس در تلاش هستیم تا از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، زمینه کاربردی کردن ارز دیجیتالی را در کشور فراهم کنیم.

وی وارد کردن ارز دیجتال داخلی در عرصه معاملات را از برنامه‌های معاونت علمی بیان کرد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ارز دیجیتال در کشور، ادامه داد: این پول دیجیتالی جا به جایی و انتقال پول را در هر نقطه از دنیا سهل می‌کند، ضمن آنکه در شرایط تحریم به ما در این زمینه کمک می‌کند.

وی با اشاره به گفته‌های یکی از مسوولان لوکزامبورگ، خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا 5 سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز دیجیتال انجام می‌شود و اگر این امر اتفاق بیفتد، ما از حرکت جهانی عقب می‌مانیم.

تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریور ماه

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز از تعیین ضوابط استفاده از ارز دیجیتال تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: امیدواریم از طریق توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب‌های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی و ابلاغ مطابق آن در بخشنامه بانک مرکزی، گفت: فلسفه صدور این بخشنامه این است که شائبه این‌که ارزهای دیجیتال در کشور به منظور پول‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بین برود. امیدواریم از طریق توسعه همکاری بین بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با لایه‌های پایین‌تر کسب و کار برقرار شده و چارچوب‌های استفاده از این نوع ارز تعیین شود.

تدوین سندی برای ملاک قرار دادن بلاکچین و ارز دیجیتال

خسرو فرحی، مدیرعامل پست بانک ایران اخیرا از حضور نماینده همه ذی‌نفعان ارز دیجتیال در جریان تدوین سندی خبر داد و با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر لزوم منفعل نبودن در مقابل فناوری‌های نوین، گفت: در مواجه با ارز دیجیتالی بعد از انتشار فراخوانی در همین ارتباط کلیه امکانات کشور در حوزه‌های مختلف بررسی شده و درصدد تدوین سندی توسط وزارت ارتباطات، پست بانک و مرکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم تا ملاک کار کشور در قابل بلاکچین و ارز دیجیتال باشد که بعد از تدوین، ذی‌نفعان می‌توانند کارشان را انجام دهند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا