کد خبر : 82729 سه شنبه 23 مرداد 1397 - 10:46:05
استفاده-از-هواژل-برای-تولید-عایق-حرارتی

کاربرد دیگری برای هواژل؛

استفاده از هواژل برای تولید عایق حرارتی

هواژل ها موادی بسیار سبک هستند که بیش از ۹۰ درصد از وزن آنها متشکل از هواست. محققان می گویند از این ماده که سبک ترین ماده جهان است برای تولید یک عایق حرارتی استثنایی استفاده کرده اند.

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، هواژل های فعلی موجود در بازار تا حدی کدر هستند و لذا استفاده از آن ها برای عایق سازی حرارتی پنجره ها تا به حال چندان متداول نبوده است. اما پژوهشگران دانشگاه کلورادو راهی برای شفاف سازی این هواژل ها یافته اند که باعث می شود بتوان از آنها بر روی پنجره ها استفاده کرد و از این طریق از خروج گرما و سرما از داخل ساختمان خودداری کرد.

هواژل ها با حبس مقدار زیادی هوا کارکرد عایق سازی پیدا می کنند، اما ساختار جامد آنها باعث جذب مقدار زیادی نور هم می شود که همین مساله موجب کدرشدن این ماده می شود و از همین رو هواژل در میان عموم مردم به دودمنجمد مشهور است.

هواژل جدید به گونه ای تولید شده که ضمن عبور مقدار زیادی نور از خود قادر به عایق سازی محیط اطراف نیز هست. پژوهشگران برای تحقق این هدف از سلولز کمک گرفته اند و آن را در قالب یک لایه مجزا به هواژل ها افزوده اند. هواژل های جدید را می توان به راحتی بر روی پنجره ها چسباند. کارآیی بالا و هزینه تولید کم مهم ترین مزیت استفاده از این روش است.