مدل سه بعدی دریچه آئورت طراحی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، شایع ترین دلیلی که فرد را نیازمند تعویض دریچه های آئورتی می سازد، استنوز آئورتی یا تنگ شدن منفذ دریچه ها است که در آن ها لت های دریچه های آئورتی به دلیل رسوب کلسیم یا کلسیفیکاسیون سفت می شوند و این موجب ایجاد مشکل در پمپاژ خون از بطن چپ به آئورت خواهد شد.

دو گزینه « جراحی های باز قلب »و «استفاده از ترانس کاتترها»  برای جایگزینی دریچه های بیمار وجود دارد. برای تصمیم گیری در مورد این که کدام روش برای هر بیماری مناسب است، محققان و مهندسان زیست پزشکی در دانشگاه اوهایو مدل های سه بعدی شخصی را از دریچه های آئورت و ساختارهای مجاور آن ایجاد کرده اند که نحوه عملکرد آن ها را شبیه سازی می کند.

برای اغلب بیماران، دریچه های موجود می توانند کارایی مناسبی داشته باشند اما در برخی موارد گره های کلسیفه شده ای روی لت های دریچه های قلبی یا شریان های کرونری شکل می گیرد که دریچه را تقریبا به طور کامل مسدود می کند. توانایی بازسازی این نواحی به نحوی که دریچه بتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر لیلی و همکارانش در اوهایو توانسته اند بر مبنای تصاویر سی تی اسکن، مدلی سه بعدی و پرینت شده از دریچه آئورت بیماران مهیا کنند که به خوبی می تواند به دلیل شفافیتی که دارند، جریان خون در حین پمپاژ قلب را در دریچه نشان داد.

با استفاده از این مدل سه بعدی و با استفاده از لیزر و دوربین های با سرعت بالا، محققان می توانند سرعت جریان خون و الگوی حرکت خون درون دریچه معیوب یا دریچه سنتتیک جایگزینی که به جای آن استفاده می شود را اندازه گیری کنند و در صورت نیاز تغییرات لازم را در طراحی آن برای بیمار اعمال کنند.

این دریچه های طراحی شده بر مبنای نیاز فرد می توانند شرایط بسیار بهتری را برای بیمار فراهم کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا