رفع مشکل بی آبی و بیکاری با توسعه کشت گلخانه‌ای

در دهه های اخیر کاهش منابع آبی و تغییر شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور، تاثیر بسیار منفی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است. یکی از موثرترین راه ها برای گذر از این وضعیت ناخوشایند، استفاده از کشت های گلخانه ای است که در آن محصول مورد نظر با آبیاری محدود و شرایط اقلیمی قابل کنترل، رشد می کند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه با اشاره به سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از احداث گلخانه‌ها، گفت: کشت گلخانه ای صرفه جویی فوق العاده فراوانی در مصرف آب دارد که این موضوع از طرح های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای موجب اشتغالزایی حداقل 10 نفر در هر هکتار می شود، تصریح کرد: گلخانه مدرن، آب مورد نیاز خود را از آب باران تامین می کند و کشت به صورت هیدروپونیک انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با بازاری که در شمال کشور در ارتباط با سبزی و سرشاخه گل های زینتی داریم، خاطرنشان کرد: سطح گلخانه های کشور با توجه به تنگناهای آبی، موضوع اشتغال و بازارهای مناسبی که در داخل و خارج کشور داریم، بسیار کم است.

حجتی با بیان اینکه مسوولان و دستگاه‌های مرتبط، در اعطای مجوز به تولیدکنندگان تسهیلگری و به شتاب توسعه گلخانه‌ها کمک کنند، اظهار کرد: اولویت در اختصاص ارزان‌ترین تسهیلات کشور برای گلخانه‌ها است. تسهیلات صندوق توسعه ملی در دو بخش ارزی و ریالی و همچنین از 45 درصد سهم بخش کشاورزی از محل تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری تصویب شده دولت و مجلس، با اولویت نخست به گلخانه‌ها اختصاص می یابد.

کشت سبزی و صیفی گلخانه ای می‌شود

دکتر محسن خدادادی، رییس پژوهشکده سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود منابع آبی اعلام کرد که رویکرد این وزارتخانه بر توسعه کشت سبزی و صیفی به صورت گلخانه ای و مکانیزه متمرکز است.

وی افزود: اکنون 25 درصد از تولیدات بخش کشاورزی را سبزی و صیفی تشکیل می دهد و در این بخش بیش از36 گونه گیاهی تولید می شود .

وی سطح زیر کشت سالانه سبزی و صیفی در کشور را 900 هزار هکتار فضای باز و 13 هزار هکتار فضای گلخانه ای ذکر کرد و گفت: برنامه‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی این است سبزی و صیفی به داخل گلخانه برود.

وی بالا بودن هزینه تولید، ضایعات فراوان مشکلات جمع آوری محصول را از چالش های بخش سبزی و صیفی به روش سنتی دانست و افزود: با مکانیزه کردن و مدیریت مناسب ضایعات سبزی و صیفی کاهش می یابد.

خدادادی گفت: ما ضایعات بالایی در بخش سبزی و صیفی داریم که اگر اصول فنی را در تولید و نگهداری رعایت کنیم که مشکلات نخواهیم داشت.

۴۵هکتار گلخانه می‌تواند به اندازه ۴۵۰هزار هکتار تولید کند

علی‌اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: به ازای هر لیتر در ثانیه مصرف آب در هکتار می‌توانیم بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ تن صیفی‌جات در فضای باز برداشت کنیم و این در حالی است که در فضای گلخانه‌ای تولید این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه میزان بهره‌وری مصرف آب در کشت گلخانه ای بالا می‌رود بیان کرد: بسته به اینکه در فضای گلخانه‌ای چه محصولی برداشت شود تناژ تولید محصولات گلخانه‌ای متفاوت است؛ اما آن چیزی که اکنون ما در کشت‌های متراکم در سطح کشور تولید می‌شود در محصولاتی مانند صیفی‌جات و محصولاتی مانند خیار گلخانه‌ای در هر هکتار گلخانه سالانه بیش از ۳۰۰ تن محصول برداشت می‌شود که این میزان در برخی گلخانه‌ها به ۵۰۰ تن در هر هکتار نیز می‌رسد.

وی عنوان کرد: در محصولات دیگری مثل تولید گل و گیاهان زینتی که توسعه آن یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که آن را ترویج کرده و توسعه می‌دهیم؛ ضمن اینکه میزان تولید آن قابل مقایسه با تولید در فضای باز نیست. می‌توانیم سطح زیر کشت آن میزان محصول که در فضای باز تولید می شود را در فضای گلخانه‌ای به ۱۰ درصد سطح زیر کشت فضای باز تقلیل دهیم.

وی یادآور شد: به طور مثال میزان محصول برداشت شده در حدود ۴۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی‌جات در فضای باز که در کشور وجود دارد؛ با روش تولید گلخانه‌ای به ۱۰ درصد ( ۴۵ هکتار) کاهش می‌یابد و این مقایسه مناسبی است تا اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای را مشخص کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به میزان اشتغال‌زایی ناشی از توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور بیان کرد: اشتغال خوبی را در فضای گلخانه‌ای وجود دارد، چراکه هیچ فعالیت کشاورزی وجود ندارد که به اندازه کشت گلخانه‌ای بتواند اشتغال ایجاد کند.

منصوری با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای بخشی از مشکل اشتغال کشور را حل می‌کند، گفت: به ازای هر هکتار توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بالغ بر ۲۰ نفر ظرفیت اشتغال ایجاد می‌شود که می‌تواند به حل معضل بیکاری کمک کند.

توسعه گلخانه ها 100 میلیون دلار ارز نصیب کشور کرد

ولی الله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: اجرای این طرح از سال 95 تاکنون 100 میلیون دلار ارزآوری برای ایران داشته است. این طرح که تا سال 1404 ادامه خواهد داشت تا کنون در گستره 50 هزار هکتار از کشتزارهای کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به سهم بیشتر استان‌های جنوبی در اجرای این طرح، افزود: با اجرای این طرح بخش عظیمی از تولیدات سبزی و صیفی کشاورزان به فضای بسته انتقال می یابد تا علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب، افزایش عملکرد تولید در خارج از فصل را نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: توسعه گلخانه سبب تبدیل اشتغال فصلی به پایدار می شود و از سویی محصولات تولیدی به دلیل برداشت در خارج از فصل آن، ارزش اقتصادی بالاتری پیدا می کند.

وی با اشاره به کاهش 30 تا 40 درصدی تبخیر آب در کشت گلخانه ای تصریح کرد: سایبان هایی که برای گلخانه ها طراحی شده علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، مانع تنش های محیطی مانند آسیب تگرگ، سرما و خسارت پرندگان به محصول می شود که همین موارد پارسال 100 هزار میلیارد ریال درآمدزایی را برای کشاورزان به همراه داشته است.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: در راستای توسعه این طرح بسته های حمایتی را در اختیار باغداران قرار داده ایم که در آن علاوه بر بهره مندی از دانش فنی طرح، از تسهیلات چهار و پنج درصدی برای ایجاد فضاهای گلخانه ای بهره خواهند برد.

قم به قطب کشت گلخانه تبدیل می شود

محمدرضا طلایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و تنش های محیطی، توسعه کشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد و این استان در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های مهم کشت گلخانه ای کشور تبدیل می شود.

وی افزود: در یک فرآیند مشخص متقاضیان احداث گلخانه در استان برای دریافت تسهیلات مورد نظر خود به بانک های عامل معرفی می شوند که با ادامه این روند و همکاری دستگاه های مختلف می توان امیدوار بود که به زودی شاهد تبدیل شدن قم به قطب تولیدات سالم و بهداشتی گلخانه ای باشیم.

وی همچنین از ایجاد شهرک گلخانه ای صیفی در قنوات قم خبر داد و گفت: موضوع ایجاد شهرک گلخانه ای سبزی و صیفی برای کشاورزان شهر قنوات در دستور کار قرار گرفته است و کارهای اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا