لاک پشت های خندان قربانیان جدید چرخه انقراض

بعد از گذشت حدود یک ماه از ورود یک بیماری ناشناخته به زیستگاه لاک پشت های بلینگر در New South Wales  این گونه از لاک پشت ها در مرز نابودی و انقراض قرار گرقته اند و تنها تعدادی معدود از آن ها با تشدید مراقبت ها شانس نجات از خطر انقراض را دارند. پیش از این تصور می شد بلینگر ها را هیچ گونه خطر انقراضی تهدید نمی کند, این بیماری ناشناخته باعث عدم تحرک و بوجود آمدن ضایعاتی روی چشم ها و بدن آن ها و از میان رفن تعداد زیادی لاک پشت شد.

این لاک پشت تنها در رودخانه ای در سواحل شمالی New South Wales  یافت می شود و به دلیل حالت صورتش که همیشه در حال خندیدن است شهرت ویژه ای دارد. اما چهره ظریف این موجودات که جزو ویژگی های آن ها محسوب می شود یکی از دلایلی بوده که باعث تشویق دانشمندان استرالیایی برای تحقیق در مورد علل کاهش شدید جمعیت آن ها شده است.

اجساد لاک پشت های اشاره شده در ابتدا توسط قایقرانان کشف شد و بعد از آن بیش از 400 عدد از آن ها تحت مراقبت و ریکاوری ویژه ای قرار گرفتند اما تعداد زیادی از آن ها از بین رفتند. این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و در تمام موارد دیده شده مرگ لاک پشت ها را در پی داشته است , این بیماری در 90% زیستگاه هایی که این لاک پشت در آن ها سکونت دارد شیوع پیدا کرده و همین امر باعث افزایش نگرانی دانشمندان در مورد خطر انقراض دائمی آن ها شده است.

به گفته دکتر ریکی اسپنسر متخصص حیات وحش از دانشگاه وسترن سیدنی , احتمال انقراض کامل و همیشگی این گونه به شکلی خطرناک و باور نکردنی وجود دارد , روی دادن این پدیده که پیش از این هیچ گاه در استرالیا دیده نشده بود تنها در طی یک ماه بسیار جدی و خطرناک است. وی در ادامه می افزاید کشف علل روی دادن این پدیده  نیاز به سال ها مطالعه و پژوهش دارد و تنها چیزی که ما اکنون از آن آگاه هستیم مرگ و میر سریع در اثر ابتلا به این بیماری است به شکلی که وضعیت این گونه طی یک ماه از حالت خطرناک به حالت بحرانی و خیلی بحرانی رسیده است. مشکلی که ما با آن رو به رو هستیم متمرکز بودن جمعیت این لاک پشت ها در رودخانه بلینگر بوده جوری که آن ها در هیچ نقطه دیگری از جهان دیده نمی شوند , بنابراین این مسئله موجب آسیب پذیری هر چه بیش تر آن ها می شود , زیرا هر گونه خطری که باعث کاهش جمعیت آن ها شود می تواند موجبات انقراض آن ها را فراهم آورد.  

دکتر اسپنسر با همکاری اداره محیط زیست نیو سوت ویلز , باغ وحش تارونگا و پارک های ملی این کشور و با کمک گرفتن از دانشمندان خارجی مشغول پیدا کردن راه حلی برای از بین بردن و ریشه کن کردن این بیماری است. دانشمندان با جابجایی 17 لاک پشت سالم به محیطی بی خطر و پرورش صحیح آن ها امیدوارند این گونه را از خطر جدی انقراض نجات دهند. به گفته دکتر اسپنسر مراقبت و پرورش صحیح این لاک پشت ها در این محیط بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله بتوانیم دوباره آن ها را در قسمت سالم رودخانه رها کنیم.

کاهش سریع جمعیت این گونه هشداری جدی در مورد اوضاع نا به سامان لاک پشت های آبی بوده و اهمیت روز جهانی لاک پشت ها را مجددا یادآور می شود. طبق گزارشات موسسه  IUCN ، چیزی در حدود 62% لاک پشت های آبی دنیا در وضعیت خطرناک یا بحرانی به سر می برند. گفتنی است لاک پشت های آبی برای حفظ سلامت اکوسیستم رودخانه ها اهمیت بسیار زیادی دارند زیرا آن ها با تغذیه از مواد پوسیده و بی جان رودخانه چرخه غذایی را برقرار می نمایند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا