فاس؛ قدیمی‌ترین پایتخت مراکش

یکی از این جاذبه‌ها، فاس ال بالی (Fes El Bal)، محله‌ای قدیمی است که با دیواری باستانی احاطه شده و به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. حدود ۹۴۰۰ خیابان اصلی و فرعی در این بخش وجود دارد؛ فاس ال بالی یکی از بزرگ‌ترین مناطق بدون خودرو در جهان است. این محله قدیمی به چند منطقه مختلف تقسیم شده که متعلق به گروه‌های مختلف اجتماعی چون بافندگان، کفاشان، سفالگران، قالی‌بافان و … است.

در فاس ال بالی یک دانشگاه مذهبی هم وجود دارد. دانشگاه قرویین (al-Karaouine) در واقع قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی است که از ابتدا تاکنون همواره به فعالیت علمی خود ادامه داده است. مسجد این دانشگاه ظرفیت ۲۰ هزار نفر دارد و بزرگ‌ترین مسجد شمال آفریقا در دوره قرون وسطی بوده است. دانشگاه قرویین؛ همچنین، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های کشور ـ آرامگاه ادریس دوم ـ  را در خود جای داده است.

یک محله قدیمی دیگر که کمی جدیدتر از فاس ال بالی است، در قرن سیزدهم توسط سلسله بربرها تاسیس شد. این محله توسط دیوارهایی مستحکم احاطه شده که محله یهودی‌ها (Mellah) را با کنیسه ابن دانان محسور می‌کند. قلعه دفاعی سابق قصبه شرادا (Qasba Sherarda) و کاخ سلطنتی دارالمخزن (Dar El Makhzen) مجموعا ۱۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده‌اند.

این مجموعه کاخ توسط دیوارهای بلندی احاطه شده است و دارای دروازه‌های برنزی حکاکی شده است. حوض‌هایی از جنس سنگ مرمر را می‌توان در دو حیاط کاخ پیدا کرد. عمارت سلطان با کاشی‌های نفیس و مجسمه‌‌های هنری زیبا تزئین شده است. این کاخ در قرن ۱۷ ساخته شد و تا مدت‌ها اقامتگاه اصلی حاکمان بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا