روسیه راه فضا را به روی آمریکا می‌بندد؟

سال‌هاست که ائتلاف پرتاب متحد (United Launch Alliance) سرمایه‌گذاری مشترک سیستم‌های فضایی لاکهید مارتین و بخش امنیتی، فضایی و دفاعی بوئینگ (BDS) – برای موشک اطلس V به موتورهای RD-180 تولیدشده توسط شرکت انرگوماش (Energomash) روسیه – شرکت تولیدکننده موتور موشک – وابسته است.

طبق اعلام ائتلاف پرتاب متحد (ULA)، استفاده از موتورهای موشک روسی تا سال 2025-2024 یا حتی 2028 ادامه خواهد داشت.

در این شرایط و باوجود وابستگی آمریکا به روسیه درحوزه فضا، اعمال تحریم از سوی واشنگتن بر ضد مسکو، باعث شدت گرفتن تنش‌های سیاسی میان دو کشور شده است.

در پاسخ به دور جدید تحریم‌های آمریکا بر ضد روسیه، سرگئی ریابوخین (Sergey Ryabukhin نماینده پارلمان روسیه هشدار داد که مسکو می‌تواند تحویل موتورهای RD-180 را پیش از اتمام قرارداد، متوقف کند.

قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) آمریکا، خرید موتورهای موشک روسیه را از دسامبر 2022 محدود کرده است؛ اما تا زمان تکمیل شدن و تولید یک سیستم جایگزین، آمریکا همچنان تمایل دارد همکاری خود را با روسیه در این زمینه ادامه دهد.

شاید نگرانی آمریکا نسبت به تهدید روسیه (توقف تحویل موتورهای RD-180) را بتوان در سخنان جیم بریدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا مشاهده کرد. وی گفت: ایالات متحده در تلاش برای قطع وابستگی به موتورهای RD-180 است؛ با این حال قصد دارد به همکاری مشترک در حوزه فضایی با روسیه ادامه ‌دهد.

مدیر ناسا درعین حال تأکید کرد: اطمینان دارم که بوئینگ، اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌های آمریکایی در نهایت می‌توانند جایگزین مناسب و قابل اعتمادی برای موتورهای روسی تولید کنند.

بریدنستاین همچنین در حالی از تمایل برای دیدار با رئیس آژانس فضایی روسیه (روس‌کاسموس) خبر داد که نام ژنرال دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) در لیست سیاه وزارت امورخارجه ایالات متحده قرار دارد.

روس‌کاسموس چندی قبل اعلام کرد که ژنرال راگوزین می‌تواند اوایل اکتبر (مهرماه) با همتای آمریکایی خود در بایکنور (قزاقستان) دیدار کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: RT

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا