تولید ربات برای جستجوی مستقیم حیات در سیارات دیگر

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،هرچند سیاره نوردهای ناسا به دنبال نشانه هایی ازحیات در خارج از زمین بوده اند، اما به طور مستقیم حیات را  در این سیارات جستجو نکرده اند. درهمین راستا ملیسا فلوید یکی از محققان مرکز فضایی گودارد ناسا مشغول ساخت دستگاهی است که این روند را تغییر دهد.

او در حال ساخت ابزاری است که نمونه های خاک و صخره ها را برای کشف شواهدی از وجود باکتری یا گونه دیگری از میکروارگانیسم های تک سلولی به نام آرکئا جستجو می کند. دانشمندان معتقدند این ارگانیسم ها نخستین موجوداتی هستند که در زمین پدیدار شدند. فلوید نیز مشغول بررسی این نظریه است که ایجاد حیات در سیارات دیگر شبیه زمین بوده است.

اما جستجوی مستقیم برای حیات در سیاره ای دیگر آسان نیست. مهم ترین چالش در این حوزه ساخت ماشین و پروتکلی است که بتواند به طور موثر آنچه دانشمندان در زمین انجام می دهند را در فضا تقلید کند.

فلوید معتقد است روشی به نام فلورسنتsitu hybridazion بهترین گزینه برای انجام این پروژه است.

در این روش محققان نمونه ای از ماده آزمایشی را روی اسلاید قرار داده، آن را فراوری می کنند تا سلول های ماده نفوذ پذیر شود و پروب مولکولی را به آن اضافه می کنند که به توالی خاصی از دی ان ای یا آر ان ای در سلول می چسبد.  در مرحله بعد نمونه داغ و زیر میکروسکوپ بررسی می شود البته این موارد گام های اصلی این فرایند هستند.

اگر چنین رباتی ساخته شود ناسا می تواند آن را به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک سیاره نورد به ماه یا سیاره های منظومه شمسی بفرستد.