مرکز فوق تخصصی ابن‌سینا، قطب درمان ناباروری منطقه

جهاد دانشگاهی که رهبر معظم انقلاب آن را "مولود مبارک انقلاب اسلامی" می‌دانند، درحالی سی و نهمین سال فعالیت خود را آغاز کرده است که در طول چند دهه فعالیت، دستاوردهای مهم و قابل‌توجهی در حوزه علم، فناوری و فرهنگی داشته است.

افتتاح کارخانه تولید سلول‌های بنیادی با استانداردهای بین‌المللی (پژوهشگاه رویان)، تولید جنین منجمد تعیین جنسیت‌شده گاو با نژاد ممتاز (پژوهشگاه ابن‌سینا)، تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل بیماری‌های مختلف از جمله ام‌اس و دیابت به کمک دستکاری‌ ژنتیکی (پژوهشگاه رویان)، راه‌اندازی خط تولید مته‌های حفاری سه دندانه، دستیابی به دانش تأسیسات نمک‌زدایی صنعت نفت، افتتاح نخستین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کشور، از جمله دستاوردهای اخیر این نهاد محسوب می‌شوند که دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، در مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی (13 مرداد 97) به آنها اشاره کردند.

دکتر صادقی تبار: حضور متخصصان برجسته و هزینه‌های درمانی مناسب می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت و حضور بیشتر بیماران خارجی برای بهره‌مندی از امکانات و دانش متخصصان ایرانی منجر شود

پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن‌سینا که فعالیت خود را در سال 1377 و در قالب پژوهشکده‌ای کوچک در جهاد دانشگاهی آغاز کرد، اکنون به یکی از فعال‌ترین مراکز علمی- تحقیقاتی و پژوهشی کشور تبدیل شده است.

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، زیر نظر پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، با برخورداری از 7 كلینیك درمان ناباروری، درمان سقط مكرر، درمان‌های جایگزین (اهدا)، سلامت جنسی، کلینیک اندومتریوز، کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد، کلینیک پستان و ارائه خدمات پاراكلینیكی، به عنوان مركز منحصر به فرد در ارائه خدمات به زوج‌های نابارور در ایران و منطقه شناخته می‌شود.

دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، بخشی از فعالیت‌های این مرکز را تشریح کرد.

گردشگری سلامت

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا ضمن اشاره به مزیت رقابتی ایران در حوزه گردشگری سلامت گفت: ایران با برخورداری از کادر پزشکی و متخصصان تراز اول در سطح منطقه و حتی جهان، به خصوص در حوزه‌هایی مانند درمان ناباروری، بیولوژی تولیدمثل، چشم پزشکی و اعضاء مصنوعی، پیوند اعضاء و کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماریها سرآمد محسوب می‌شود. در عین حال، هزینه ارائه خدمات درمانی در ایران، قابل مقایسه با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا نیست.

دکتر صادقی تبار تأکید کرد: این دو ویژگی‌ مهم یعنی حضور متخصصان برجسته و هزینه‌های درمانی مناسب می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت و حضور بیشتر بیماران خارجی برای بهره‌مندی از امکانات و دانش متخصصان ایرانی منجر شود.

عضو هيات رئيسه مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا افزود: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‌سینا و سایر مراکز درمانی جهاد دانشگاهی دارای واحد IPD به عنوان بخش مستقل بین‌الملل هستند که در زمینه ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی فعالیت ‌کنند.

دکتر صادقی تبار خاطر نشان کرد: طبیعتا توسعه و تقویت گردشگری سلامت نیازمند همراهی و ارائه مساعدت‌های لازم از سوی وزارت امورخارجه (تسهیل ارائه ویزا)، وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری (برقراری خط هوایی به کشورهای همسایه)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (ارائه خدمات اقامتی مناسب) و سایر ارگان‌های مرتبط است که زمینه حضور و بهره‌مندی بیماران خارجی از امکانات درمانی کشور را فراهم می‌کند. درعین حال، باید اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه در منطقه صورت بگیرد.

لزوم همراهی بیشتر بیمه‌ها در حوزه درمان ناباروری

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، هزینه‌های نسبتا بالای درمان ناباروری را یکی از مشکلات زوجین کشور برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه بیمه‌ها به دلیل محدودیت بودجه و گران بودن هزینه‌های درمان ناباروری، کل پکیج درمان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و در این بخش، تنها کمک یک میلیون و هفتصد هزار تومانی برای هر زوج که برای نخستین بار اقدام به درمان ناباروری می‌کنند، از سوی دولت پرداخت می‌شود.

دکتر صادقی تبار گفت: مکاتبات زیادی با سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین اجتماعی داشته‌ و آمادگی خود را برای تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات مرکز اعلام کرده‌‍‌ایم. معتقدیم اگر تعامل بهتری میان بیمه‌ها و مراکز درمان ناباروری برقرار شود، کمک شایانی به زوج‌های نابارور خواهد شد.

وی به توافق مشترک این مرکز با دانشگاه علوم پزشکی البرز در بیمارستان کمالی کرج اشاره کرد و افزود: استقرار و اداره مرکز درمان ناباروری در یک دانشگاه، کار حجیم و پیچیده‌ای است؛ لذا انجام اقدامات مشابه در سایر دانشگاه ها با مشارکت و همکاری مرکز درمان ناباروری ابن سینا مستلزم برنامه ریزی و هماهنگی مبسوطی است که در صورت وجود درخواست های مشابه بررسی خواهد شد.

دکتر صادقی تبار خاطر نشان کرد: در برنامه توسعه 5 ساله فعالیت‌ها، این هدف دیده شده است و قصد داریم پیش از افتتاح مرکز جدید، نسبت به تربیت نیروهای متخصص اقدام کنیم.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا