SID و تسهیل دسترسی به منابع علمی

دکتر فاطمه عظیم زاده، رئیس مرکز اطلاعات علمی (SID) در آغاز پانزدهمین سال فعالیت این مرکز تأکید کرد: این مرکز در شرایطی فعالیت خود را در سال 83 آغاز کرد که تعداد محدودی از محققان می توانستند به منابع علمی کشور دسترسی سهل و آزادی داشته باشند و بانک‌های اطلاعاتی تحت وب بسیار کم و امکان دسترسی به آنها دارای محدودیت‌هایی بود و تاسیس مرکز اطلاعات علمی در آن شرایط بستری را فراهم کرد تا محققان، اساتید و دانشجویان بتوانند در کمترین زمان ممکن و بصورت رایگان به منابع علمی دسترسی داشته باشند .

رئیس مرکز اطلاعات علمی با اشاره به اینکه ماهانه بیش از یک میلیون و  پانصد بازدید از بانک‌های SID صورت می گیرد گفت: تعداد دانلود مقالات علمی نشان دهنده میزان رضایت و  بهره مندی جمع کثیری از محققان کشور از منابع علمی موجود در بانک‌های این مرکز است.

دکتر عظیم زاده استفاده بهینه از اطلاعات جمع آوری شده از منابع علمی معتبر را از اهداف این مرکز برشمرد و خاطر نشان کرد: تحلیل های علمی با تکیه بر این منابع علمی در حوزه های مختلف در دستور کار مرکز اطلاعات علمی قرار گرفته است.

وی همچنین با اعلام این مطلب که در سال گذشته گزارش قابل قبولی از نشریات علمی علوم پزشکی آماده و ارائه کرده ایم افزود: نشریات ایرانی که در نمایه‌های بین‌المللی همچون ISI و اسکوپوس حضور دارند، با گزارش های ارائه شده توسط این نهاد ها قابل ارزیابی هستند، اما در حوزه نشریات داخلی برای نخستین بار در سال گذشته این گزارش‌ها آماده و به مسئولین ذیربط ارائه شد. در ادامه این فعالیتها ایجاد بانک اطلاعات تخصصی مورد نیاز سازمانها و همچنین همکاری با ترجمیار در خصوص ترجمه مقالات لاتین از دیگر اقدامات این مرکز در سال گذشته بود.

رئیس مرکز اطلاعات علمی در خصوص توسعه توانمندی‌ها و ارائه امکانات جدید به مخاطبان در سال آتی و سال‌های آینده گفت: شناسائی حوزه مطالعاتی کاربران و پیشنهاد براساس علاقمندی مخاطبان و همچنین ایجاد ظرفیت‌هایی برای ترجمه و ویراستاری از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان اشتغال و تجاری سازی در قالب اهداف میان مدت درمرکز در حال اجرا است .

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی، دکتر عظیم زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کیفی سازی اطلاعات و پردازش دیتاهای مرکز خاطر نشان کرد، مرکز اطلاعات علمی با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در تلاش است تا ضمن فراهم کردن زمینه رضایت‌مندی مخاطبان خود با استخراج اطلاعات مفید ومورد نیاز جامعه علمی کشور، این اطلاعات را درکوتاهترین زمان ممکن در اختیار محققان، اندیشمندان و علاقمندان به مباحث علمی قرار دهد.

وی ایجاد زمینه ای برای استفاده بهینه ازظرفیت‌های داده‌ایی و اطلاعاتی مرکز را در قالب همکاری با افراد و شرکت‌های نوآور را یکی دیگر از اهداف SID برشمرد و اظهار امیدواری کرد، با ایجاد بسترهای مناسب در حوزه‌های مختلف علمی شرکت‌های نوآور و افراد دارای ایده‌های نوآورانه می توانند از ظرفیت‌های موجود مرکز استفاده نموده و ایده‌های خود را پرورش دهند  تا از این طریق شاهد خروجی مناسب با نیاز مخاطبین باشیم.

رئیس مرکز اطلاعات علمی، با اشاره به اینکه این مرکز از ابتدای تاسیس تاکنون همواره در تلاش بوده تا ارتباط مستمر و قانونمندی با مخاطبان خود داشته باشد و آن را حفظ و بهبود بخشد گفت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و همچنین دنیای الکترونیکی فضای مجازی توانسته ایم گفتگویی دوسویه و اثر بخش با مخاطبان‌مان برقرار کنیم و با راه اندازی وبلاگ، کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌های سروش و ایتا ارتباط تنگاتنگی با محققان، اساتید و دانشجویان در حال شکل گیری و گسترش است.

دکتر عظیم زاده اظهار امیدواری کرد در آغاز پانزدهمین سال فعالیت مرکز اطلاعات علمی و براساس سند راهبردی توسعه مرکز، ضمن رونق بخشیدن به کسب وکار مرکز و ایجاد زمینه ارتباطی مطلوبتر با اقشار مختلف جامعه علمی  با تعریف فعالیت‌های جدید و جدی تر به رشد و بلوغ خوبی برسیم و توسعه و پیشرفت مرکز را در سال‌های پیش رو شاهد باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا