مدت زمان ماموریت ناوکیهانی سایوز ام اس ۱۱ افزایش می یابد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،  تاکنون تغییرات متعدد اینچنینی در برنامه پروازی فضایی روسیه سابقه نداشته است. بیش از دوسال قبل در ماه مه 2016 "آژانس فضایی کانادا"(Canadian Space Agency) اعلام کرد دیوید سن ژاک(David Saint-Jacques) فضانورد این سازمان به عنوان یکی از سه خدمه سایوز ام.اس-11 و عضو پنجاه و هشتمین گروه اعزامی ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شده تا به همراه دو تن دیگر در نوامبر 2018 به این مجتمع مداری سفر کند.

دو ماه بعد مجله نووستی کاسمونافتیکی(Novosti kosmonavtiki) چاپ مسکو از گزینش اولگ کانونینکو(Oleg Kononenko) کیهان نورد با سابقه روسکاسموس به عنوان فرمانده این ناو خبر داد. اما هیچ اسمی از سرنشین سوم سفینه برده نشد.

عکس‌های منتشر شده در ژانویه 2017 نشانگر تمرین‌های فرود اضطراری اولگ کونونینکو، دیوید سن ژاک و سرنا آونیون- چانسلور(Serena Auñón-Chancellor) فضانورد ناسا در یک منطقه باتلاقی در زمستان را نشان می‌داد.

در ژوئن 2017 مرکز آموزش فضانوردان خبر داد که آن مک کلین(Ann McClain) فضانورد ناسا به عنوان عضو گروه پشتیبان خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-11 در این مرکز تعلیمات خود را آغاز کرده است.

خبرهای بعدی همچنان حاکی از انجام تمرین و آموزش کونونینکو، سن ژاک و آونیون- چانسلور بود اما بطور غیرمنتظره‌ای در 18 ژانویه 2018 اعلام شد سرنا آونیون-چانسلور جایگزین ژانت اپس(Janet Epps) فضانورد سایوز ام.اس-9 شده و آن مک کلین به جای او با ناو سایوز ام.اس-11 پرواز خواهد کرد. این در حالی بود که ژانت اپس در بایکونور منتظر بود چند روز بعد سفرش را به ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کند.

برکناری ژانت اپس شایعاتی را بر سر زبان‌ها انداخت که صحت و سقم آنها به درستی معلوم نیست. او باید به عنوان نخستین زن سیاهپوست فعال در ایستگاه فضایی بین‌المللی به این مجتمع سفر کند اما ناسا بدون آنکه دلیل بیاورد وی را برکنار کرد. برادر اپس در یادداشتی که مدتی بعد از فیسبوک اش حذف شد نوشته بود این کار به دلایل نژادپرستانه صورت گرفت.

به هر حال با تغییرات انجام شده ترکیب خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-11, قرار است اولگ کانوننکو, دیوید سنت ژاک و آن مک کلین در 20 دسامبر سال جاری راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند. این گروه تا 8 ژوئیه 2019 در این مجتمع فعالیت خواهند داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا