خشکسالی و خطر نابودی 521 روستای سیستان و بلوچستان

محمود محمدی نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: با اجرای طرح نذر آب ۵۲۱ روستا در سیستان و بلوچستان که دچار تنش آبی هستند شناسایی شده است.

وی افزود: برای برطرف شدن مشکل کم آبی اهالی این روستاها مخازن آب متناسب با جمعیت روستاها با سرانه مصرف ۲۰ لیتر آب در روز به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است که این مخازن با کمک اداره آب و فاضلاب روستایی هر شهرستان در روستاها نصب میشود.

علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر نیز در مورد آغاز کمپین نذر آب گفت: این کمپین در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی که با مشکلات خشکسالی مواجه شده‌اند آغاز شده است و هلال احمر با توجه به وضعیت بخش‌هایی از این استان‌ها که بحرانی شده است، بر اساس وظیفه ذاتی خود به کمک این مردم می‌پردازد.

پیوندی اضافه کرد: کمپین نذر آب که از ۱۶ مرداد آغاز شده دارای سه محور است و شامل ارسال آب به صورت آب آشامیدنی و توزیع تانکر آب در ۵۰۲ روستا که احتیاج فوری به آب داشتند، می‌شود. همچنین ۵۰ هزار بسته غذایی میان نیازمندان توزیع شده که مبلغ ریالی آنها تا کنون ۱۷ میلیارد ریال از منابع داخلی هلال احمر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای کمپین نذر آب بخش سوم فعالیت‌های هلال احمر اعزام پزشکان داوطلب است افزود: این پزشکان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی رایگان را انجام می‌دهند.

وی همچنین گفت:‌ هموطنان می‌توانند برای کمک به آسیب دیدگان خشکسالی در این سه استان عدد ۴ را به سامانه ۲۰۹۹۹۹۹ ارسال کنند و هزینه روزانه یک بطری آب معدنی را تقبل کنند.

طرح نذر آب یک حرکت ملی با مشارکت مردمی است

منوچهر پهلوان جامعه شناس با بیان این که پیشنهاد این طرح به نوعی همیاری و کمک به افرادی است که حدود دو تا سه دهه به شدت دچار خشکسالی هستند، اظهار کرد: 500 تا حدود 600 روستا در استان های جنوبی با نبود آب شرب مواجه بوده و همین علت باعث شد تا سازمان هلال احمر کشور با ارائه این طرح مردمی با توجه به واژه نذر و آب یک حرکت ملی با مشارکت تمام اقشار جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به این که بیشترین آب شرب از نوار ساحلی شمال کشور تامین می شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط سخت اقلیمی جنوب نسبت به شمال، مردمان ما به حداقل آب شرب دسترسی دارند؛ اگرچه در بخش صنعت، مصرفی و کشاورزی دچار کمبود آب هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بابل با تاکید بر این که گرمای هوا در مناطق جنوبی، وزش بادهای فصلی، روان شن ها و نبود آب شرب زندگی را برای این افراد سخت کرده است، خاطرنشان کرد: مخازن آب هایی به صورت منبع های چند هزار لیتری تهیه شده که با جمع آوری آب های شرب به صورت آب معدنی توسط مردم بتواند با اجرای کمپین به صورت مردمی و بدون دخالت دولت به یاری هموطنان خود در شرایط سخت خشکسالی بروند.

پهلوان گفت: تبعات اجرای این طرح در جامعه باعث شکل گیری همفکری، همیاری، کمک های اخلاقی و انسانی شده و مردم با الگو گیری از این کمپین ها مصارف روزانه آب شرب و بهداشتی خود را رعایت می کنند.

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: با توجه به این که به نظر می رسد اجرای این طرح یک کار انسان خیر خواهانه است اما یک نوع انسجام اجتماعی، وفاق جمعی و همفکری انسانی در شمال شکل می گیرد که فرهنگ سازی مناسبی در جهت مصرف آب برای مردمان شمال کشور خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بابل با تاکید بر این که سیستان و بلوچستان 12 درصد از خاک ایران را دارا است و در سه دهه اخیر با نبود آب شرب مواجه شده، گفت: دانستن کمبود آب شرب و بهینه مصرف کردن آن در شمال می تواند کمکی باشد تا برای سال های آتی با نبود آب مواجه نشویم؛ تدوین کمک های مردمی شمال کشور شرایطی برای کمک از مردم برای مردم بدون مداخله دولت است.

پهلوان یادآور شد: 502 روستا با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند؛ بودجه هم نداریم تا تامین کننده آب شرب آن ها باشیم؛ عملیاتی کردن این گونه ها طرح ها با مدیریت درست هم در راستای کمک به مناطق خشکسالی و هم فرهنگ سازی مناسبی در بهینه مصرف کردن آب در شمال کشور خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا