کاربرد نوعی پروبیوتیک در بهبود شکم‌درد نوزادان

شکم درد نوزادان شیرخوار که به «کولیک» یا «قولنج شکمی» معروف است، یکی از مهم ترین بیماری های این رده سنی و جزو شایع ترین شکایات والدین در سه ماه نخست زندگی فرزندشان است. طبق تعریف متخصصین، این ناراحتی که شیوع آن در برخی منابع، 40 تا 50 درصد گزارش گردیده است، به گریه و بی قراری شدید و مدام نوزاد همراه با برافروختگی صورت به مدت حداقل 3 ساعت در شبانه روز و با تکرار حداقل 3 روز در هفته گفته می شود که معمولا در طول هفته سوم تولد آغاز شده و تا سه ماهگی ادامه پیدا می کند.

طبق شواهدی که وجود دارد موجودات و ارگانیزم های تولیدکننده گاز در روده های این شیرخواران بیشتر بوده و این موضوع باعث به هم خوردن تعادل میکروبی در روده های آن ها می شود. از این رو برای بهبود وضعیت، بایستی جمعیت میکروبی موجود در روده نوزادان را متعادل نمود. در این راستا گاهی از درمان های دارویی استفاده می شود، ولی بعضی تحقیقات نشان از سودمند بودن «پروبیوتیک» ها در این خصوص دارد.

به همین منظور گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی بابل با به کارگیری یکی از شایع ترین میکروارگانیسم های استفاده شده در پروبیوتیک ها تحت عنوان «لاکتوباسیل» پژوهشی را برای مهار و کاهش بی قراری شیرخواران مبتلا به کولیک به انجام رسانده اند.

این پژوهش به شیوه کارآزمایی بالینی و بر روی 44 شیرخوار 20 تا 60 روزه با وزن بالای 2.5 کیلوگرم که دارای مشکل ذکر شده بودند انجام گردیده است. این شیرخواران، بیماری های زمینه ای دیگری نداشته و ضمنا هیچ گونه آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد کولیک مصرف نمی کردند.

برای انجام آزمایش، داروی پروبیوتیک لاکتوباسیل به صورت قطره خوراکی و به میزان 5 قطره روزانه به مدت 14 روز به شیرخواران داده شد و سپس مدت زمان های بی قراری این نوزادان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که 5 روز پس از دریافت محلول دارویی پروبیوتیک، مدت زمان بی قراری شیرخواران به طور معنی دار و قابل توجهی کاهش می یابد.

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده استفاده از این روش درمانی در مقایسه با به کارگیری داروی سایمتیکون که یکی از داروهای به کار رفته برای کولیک شیرخواران است، تاثیر بیشتری در بهبود علائم ناراحتی یادشده دارد.

بنابر اظهار پژوهشگران، دلایل کاهش کولیک شیرخواران به واسطه تغذیه با مکمل های حاوی لاکتوباسیل، می تواند به دلیل اثر منفی این میکروارگانیسم بر رشد باکتری های بیماری زای روده باشد که احتمالا در روند ایجاد کولیک نقش دارند.

قابل ذکر است یافته های پژوهش فوق الذکر به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل دوره 17 شماره 5 منتشر گردیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا