دلایل داغ شدن گوشی و راه جلوگیری از آن‌ها

سال گذشته بود که اخباری مبنی بر انفجار برخی از مدل های گوشی های هوشمند همچون گلکسی نوت ۷ سامسونگ در فضای مجازی منتشر شد و نگرانی بسیاری از کاربران را برای گرم شدن بیش از اندازه و منفجر شدن دستگاهشان برانگیخت، به گونه‌ای که آن ها پس از مشاهده داغ کردن باتری، به شدت احساس ترس و نگرانی کرده و در بسیاری از موارد موبایلشان را به جایی دیگر پرتاب می کردند.

یکی از نخستین و مهم‌ترین نشانه هایی که قبل از آتش گرفتن و منفجر شدن گوشی های هوشمند مذکور دیده می شد، داغ کردن بیش از اندازه دستگاه و باتری آن بوده است.

بنابراین می توان به طور کلی گفت وقتی که موبایلتان داغ می کند، بدان معناست که همه چیز سر جای خود نیست و هرلحظه ممکن است فاجعه ای رخ دهد.

داغ شدن گوشی موبایل باعث خراب شدن چه قطعاتی می شود؟

باتری: در داخل گوشی های مدرن معمولا از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود. باتری های غیر قابل شارژ فقط یک واکنش شیمیایی را اجازه می دهند و برای تولید برق طراحی شده اند و فقط در یک جهت اتفاق می افتند؛ الکترون ها باتری ها را برای حرکت درون یک مدار(گوشی شما) ترک می کنند. باتری های قابل شارژ به این واکنش اجازه می دهند تا به صورت دو طرفه انجام شود بنابراین باتری ها می توانند صدها بار شارژ و دشارژ شوند. باتری های لیتیوم یونی بهترین نوع باتری های قابل شارژ موجود در حال حاضر هستند اما آن ها هنوز هم کاملا بدون عیب نیستند.

آن ها دو مشکل اساسی دارند:

1) اینکه آنها بعد از گذشت زمان فرسوده می شوند حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند. این اتفاق نسبتا آهسته اتفاق می افتد اما اگر خوش شانس باشید نهایت دو تا سه سال می توانید از عمر مفید آن ها بهره مند شوید.

2)آنها بسیار حساس به گرما هستند. هر درجه ای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد شروع به گذاشتن تاثیرات منفی بر روی باتری‌های لیتیوم یونی می کند و این همان دمایی است که هر زمان که شارژ می کنید احتمالا دمای گوشی شما به بالاتر از آن می رسد. 

اثر اصلی گرما بر روی باتری افزایش سرعت خرابی و فرسودگی آن است و به این ترتیب با سرعت بیشتری ظرفیت آن کاهش می یابد و زودتر با یک باتری سوخته مواجه می شوید.

یکی از پیامدهای داغ شدن باتری های لیتیوم یونی ایجاد انفجار و آتش سوزی است. اگرچه ما همگی داستان های ترسناکی در مورد این موضوع شنیده ایم اما احتمال انفجار باتری ها خیلی کم است. چون برای این اتفاق به یک فرار حرارتی، یک چرخه بازخورد معیوب یا چیزی که دمای واکنش درون باتری را افزایش دهد نیاز هست که همگی دست به دست هم می دهند و دما را تا حد آتش گرفتن بالا می برند. این فرآیند هم می تواند به خاطر یک سوء عملکرد قطعات داخلی گوشی باشد ( که معمولا تحت کنترل یک قطع کننده مدار است) یا توسط عوامل خارجی اتفاق بیفتد برای مثال هنگامی که گوشی تان درون آتش می افتد. برای این که باتری تان آتش بگیرد یا منفجر شود نیاز به دمای بالاتر از 200 درجه سلسیوس است که اتفاق افتادن آن در زندگی روزمره بسیار غیر معمول است.

سیستم روی تراشه(System-on-a-chip): زمانی که گوشی تان داغ می شود اثری که روی سیستم روی تراشه یا SoC دارد این است که آن را وادار می کند تا برای جلوگیری از داغ شدن سرعت پردازش خود را کاهش دهد برای همین سرعت عملکرد گوشی شما به شدت کند می شود یا به عبارتی هنگ می کند و گاهی اوقات گوشی تان به حدی کند کار می کند که نمی توانید عملا از آن استفاده کنید. اگر داغ شدن گوشی تان بیش از حد طولانی شود، ممکن است این تراشه به طور فیزیکی خراب شود. بازهم همانند انفجار باتری ها احتمال این اتفاق خیلی کم است چرا که برخی ملاحظات ایمنی در گوشی ها برنامه ریزی شده که از این اتفاق جلوگیری می کند.

هنگام داغ شدن موبایل چکار کنیم؟

1. بلافاصله تمام برنامه‌های گوشی را غیرفعال کنید: نخستین اقدام آن است که کاربران باید تمامی عملکرد و فعالیت‌های درحال انجام گوشی هوشمند خود را غیرفعال و خاموش کنند، به گونه‌ای که گوشی مورد نظر درگیر باز کردن و اجرای هیچ برنامه‌ای نباشد.

۲. گوشی را خاموش کنید: در مرحله بعد، کاربران باید گوشی خود را در اولین فرصت خاموش کنند تا از گرم‌تر شدن بیش از اندازه دستگاه جلوگیری به‌عمل آورده شود.

۳. قاب گوشی را درآورید: کاربران در مرحله بعدی باید قاب و کیس گوشی هوشمند خود را به سرعت درآورده و بگذارند دستگاه با جریان هوای خنک و آزاد در ارتباط باشد.

۴. دمای دستگاه را پایین بیاورید: کاربران باید گوشی هوشمند خود را در محیطی که گرمای زیادی ندارد، قرار دهند تا دمای بالای آن به شدت کاهش پیدا کند. این بدان معناست که کاربران از قرار دادن موبایل در اماکن گرم نظیر زیر نور آفتاب و مجاورت اجاق گاز شدیدا خودداری کنند. البته پایین آوردن دمای دستگاه به معنای آن نیست که روی آن سشوار باد سرد بگیرید یا آن را در یخچال بگذارید، بلکه تنها بدین معناست که آن را در خنک‌ترین جای ممکن در خانه و محل کارتان قرار دهید و از قرار دادن آن در کنار برخی از وسایل گرمایشی خودداری کنید.

چند راهکار اساسی دیگر

۱. باتری گوشی خود را فقط تا ۸۰ درصد شارژ کنید: اگر ناچار به شارژ شبانه گوشی خود هستید، در این مدت گجت مذکور را بر یک سطح صاف و خنک قرار دهید. در ضمن باید بگوییم که طبق نظر کارشناسان، بهتر است که باتری گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید زیرا چنین کاری عمر باتری را کاهش را می‌دهد و احتمال گرم شدن آن هم افزایش می‌یابد. در کل، وقتی که شارژ باتری به حوالی ۳۰ درصد رسید آن را به شارژر وصل کنید و وقتی که شارژ به ۸۰ درصد نزدیک شد، آن را از برق دربیاورید.

۲. گوشی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید: این مورد نیازی به توضیح چندانی ندارد. برای خنک نگه‌داشتن گوشی، آن را در یک روز گرم تابستانی، در معرض نور مستقیم خورشید به حال خود رها نکنید.

۳. همواره اپلیکیشن‌های بلااستفاده را ببندید: وقتی که به‌طور همزمان اپلیکیشن‌های زیادی باز باشند (همین موضوع برای تب‌های مرورگر هم صدق می‌کند)، گوشی باید پردازش‌های بیشتری انجام دهد همین منجر به گرم شدن آن می‌شود. به همین خاطر اگر از اپلیکیشن‌های خاصی استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را به‌طور کامل ببندید و در ضمن در حین شارژ شدن گوشی، بستن اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین را هم فراموش نکنید.

۴. روشنایی صفحه‌نمایش را کم کنید: بخش اعظمی از شارژ باتری صرف تأمین انرژی برای روشنایی صفحه‌نمایش می‌شود. به همین خاطر در مواقعی که در محیط‌های بیرون هستید، برای خنک کردن گوشی، سعی کنید تا حد ممکن روشنایی صفحه‌نمایش گوشی را کاهش دهید.

۵. اپلیکیشن‌ها را به‌روز نگه‌دارید: برای خنک کردن گوشی، همواره توصیه می‌شود که سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها را به‌روز نگه دارید زیرا شاید در نسخه‌ قدیمی آن‌ها مشکلی وجود داشته باشد که همین مشکل مذکور منجر به مصرف انرژی بیشتر و افزایش گرمای گجت می‌شود.

۶. اپلیکیشن‌های بلااستفاده را در گوشی خود نصب نکنید: تا آنجایی که می‌توانید اپلیکیشن‌های بلااستفاده را حذف کنید. همچنین توصیه می‌شود تنظیمات نوتیفیکیشن‌های مربوط به اپلیکیشن‌های نه‌چندان ضروری را هم غیرفعال کنید. در نهایت هم باید به غیرفعال کردن سرویس‌های مربوط به مکان‌یابی اپلیکیشن‌های خاص هم اشاره کنیم.

۷. از حالت هواپیما بهره بگیرید: در مواقعی که در بیرون از خانه هستید و قصد استفاده از گجت خود را ندارید، برای خنک کردن گوشی می‌توانید آن را خاموش یا حالت هواپیما را فعال کنید. با این کار شارژ کمتری مصرف می‌شود و در عین حال گرمای کمتری تولید می‌کند.

۸. برای مدت طولانی از بلوتوث استفاده نکنید: سعی کنید که برای مدت طولانی از بلوتوث استفاده نکنید و بعد از استفاده از این مشخصه، تنظیمات مربوط به آن را غیرفعال کنید. اگر گوشی شما به‌صورت خودکار به بلوتوث اتومبیل وصل می‌شود، بهتر است این اتصال خودکار را غیرفعال کنید.

۹. اپلیکیشن آنتی‌ویروس نصب کنید: اگر گوشی اندرویدی دارید و همواره گوشی شما داغ می‌شود، این مشکل می‌تواند مربوط به وجود ویروس باشد. به همین خاطر با نصب یک اپلیکیشن قدرتمند آنتی‌ویروس می‌توانید در راستای خنک کردن گوشی خود قدم بردارید.

۱۰. از بازی کردن دست بکشید: اگر احساس می‌کنید که گوشی شما در حال داغ شدن است، پس در چنین حالتی بهتر است از انجام بازی دست بکشید و در ضمن بعد از بستن آن مطمئن شوید که بازی مذکور در پس‌زمینه‌ سیستم فعال نباشد.

۱۱. کابل شارژ را بررسی کنید: یکی از مواردی که می‌تواند منجر به داغ شدن بیش‌ازحد گوشی در حین فرایند شارژ شود، مشکل در زمینه‌ کابل شارژ است. به همین خاطر برای بررسی این موضوع گوشی خود را با یک کابل جدید، شارژ کنید.

12. شاید علت داغ شدن گوشی دوربین آن باشد: بسیاری از کاربران در مورد این موضوع خبر ندارند اما باید بگوییم اگر مدت طولانی مشغول فیلم‌برداری با گوشی خود هستید، این فرایند می‌تواند منجر به داغ شدن گوشی شود. به همین خاطر برای خنک کردن گوشی فیلم‌برداری را متوقف و برای مدتی اپلیکیشن دوربین را به‌طور کامل ببندید.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا