جاه‌طلبی ناسا در منظومه شمسی

آکادمی ملی علوم مهندسی و پزشکی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ناسا خود را برای سفرهای جدید به مریخ و نمونه‌برداری از سطح این سیاره آماده می‌کند. در این گزارش به بررسی وضعیت برنامه علوم سیاره‌ای ناسا که در سال ۲۰۱۱ و دهه دوم قرن بیست و یکم شروع‌شده بود پرداخته‌شده و به‌طور خاص به اولویت‌بندی‌های اعلام‌شده برای فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ تأکید شده است.

پروژه مریخ‌نورد در حدود ۲ میلیارد  و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشته و یکی از اولویت‌های اصلی ناسا محسوب می‌شود. در این مأموریت قرار است از سطح مریخ نمونه‌برداری شده و این نمونه‌ها به زمین بازگردانده شوند تا به کمک آن‌ها دانشمندان قادر به مطالعه گذشته این سیاره و احتمال وجود حیات در آن باشند.

در این گزارش اقدامات ناسا به‌طور گسترده‌ای تحسین‌شده و اعلام شد که بسیاری از اولویت‌های علمی این سازمان، همراه با صرف بودجه‌ای بسیار کمتر از سناریوی پیش‌بینی‌شده در سال ۲۰۱۱ به پایان رسیده و اجرایی شده است.

تاکنون تأمین‌های مالی مناسبی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری‌ها صورت گرفته ناسا تاکنون دو پروژه چند میلیارد دلاری را با عنوان مریخ‌نورد ۲۰۲۰ (Mars 2020 rover) و اروپا کلیپر (Europa Clipper) را که باهدف مطالعه قمر یخزده سیاره مشتری و مطالعه احتمال وجود دریا و آب در آن است را پیش برده که پروژه مریخ طی دو سال و پروژه اروپا طی ۱۰ سال به پایان خواهد رسید.

پروژه مریخ‌نورد در حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار هزینه داشته و یکی از اولویت‌های اصلی ناسا محسوب می‌شود. در این مأموریت قرار است از سطح مریخ نمونه‌برداری شده و این نمونه‌ها به زمین بازگردانده شوند تا به کمک آن‌ها دانشمندان قادر به مطالعه گذشته این سیاره و احتمال وجود حیات در آن باشند. پیش‌ازاین مریخ‌نوردهای اعزام‌شده به سیاره سرخ از سطح آن نمونه‌برداری کرده و با انجام حفاری، سنگ‌ها را آماده اعزام به زمین کرده‌اند و در سال گذشته پس از سال‌ها تأخیر، سازمان فضایی ناسا، برنامه‌های خود را برای انجام این عملیات اعلام کرده و گفت: «در حال حاضر برخی نمونه‌های سطحی از مریخ به‌دست‌آمده و برای مطالعه هسته سنگ‌ها و بخش‌های عمیق‌تر باید چند دهه منتظر ماند.»

لوئیز پروکتر (Louise Prockter) مدیر موسسه قمری و سیاره‌ای (Lunar and Planetary Institute) در هوستون و تگزاس در این رابطه اظهار داشت: «در حال حاضر، باید تا حد ممکن برنامه مطالعه مریخ و مسیر تعیین‌شده برای آن مورد ارزیابی قرار گیرد.» در این میان البته نگرانی‌هایی در رابطه با قدیمی شدن برخی زیرساخت‌ها و احتمال شکست پروژه مطالعه مریخ توسط ناسا وجود دارد. به‌هرحال ناسا با اعلام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی خود نشان داد که اهدافی جاه‌طلبانه را در سیاره مریخ و همچنین سایر بخش‌های منظومه شمسی ازجمله مشتری و قمرهای آن در دستور کار خود قرار داده است.

ترجمه: احسان محمد حسینی