موفقیت در دستکاری ژنتیکی درختان صنوبر

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، رشد بیش از حد درختانی مانند صنوبر می تواند به اکوسیستم های طبیعی آسیب بزند و مشکلاتی را برای حیات وحش ایجاد کند.

از همین رو پژوهشگران دانشگاه اورگان آمریکا پس از چند سال تحقیق و بررسی از روش دستکاری ژنتیکی به منظور اصلاح درختان صنوبر و عقیم سازی آنها در جهت کنترل و مهار رشدشان بهره گرفته اند.

پیش از این از روش مذکور برای عقیم سازی حشرات و مهار بیماری مالاریا نیز استفاده شده بود، اما عقیم سازی درختان کاری بسیار دشوار است و آنها به شیوه های مختلف در برابر تلاش های دانشمندان برای این کار مقاومت کرده بودند. در نهایت دانشمندان با افزودن پروتئین هایی خاص به آب مصرفی درختان صنوبر توانستند آنها را عقیم کنند.

درختان صنوبر به علت رشد سریع، برای تولید کاغذ گزینه هایی مناسب هستند، اما همین رشد سریع باعث می شود آنها به سرعت بسیار بزرگ شده و به مزارع و زمین های کشاورزی اطراف آسیب برسانند. لذا دانشمندان علاوه بر دستکاری آب مصرفی این درختان،  ۱۳ ژن در بذر آنها را هم اصلاح کردند تا رشد صنوبرها به شیوه ای کنترل شده صورت بگیرد. هنوز مشخص نیست می توان از این شیوه برای عقیم سازی و مهار رشد دیگر گونه های درختان نیز استفاده کرد یا خیر.