پیوست مطالعات زیست محیطی کلید توسعه پایدار است

 سعید متصدی در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در اراک افزود: شالوده فکری دولت در حوزه مدیریت زیست محیطی بر پیوست مطالعات زیستی در تمام فعالیت ها و افزایش مشارکت آحاد مردم در این حوزه است و تحقق این مهم موجب التیام زخم های عمیق ناشی از توسعه غیرمتوازن در کشور می شود.

وی بیان کرد: صنعت نباید خود را از محیط زیست جدا ببیند، اگر صنعت فرایند زیست محیطی را دنبال کند علاوه بر حفظ منابع پایه، از شرایط اقتصادی و درآمدی بهتری برخوردار می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: صنعت باید با مردم و جامعه همزیستی داشته باشد و مدیریت هدفمند و خوشفکر در این رابطه امری ضروری است.
متصدی گفت: جایگزینی صنعت و تکنولوژی های پاک با صنایع آلوده نیاز مهم امروز کشور بویژه کانون های صنعت از جمله استان مرکزی است و این مساله باید در اولویت اقدامات و هدفگذاری مدیران ارشد اجرایی و صنعتی این مناطق قرار گیرد.

وی اظهارکرد: صنعت نیازمند تغییر عمده با استفاده از تکنولوژی هایی دارد که کمترین مصرف، بیشترین اثربخشی و سطح نازل آلودگی را داشته باشد و این مهم در سایه تدبیر و راهبری هدفمند امکان پذیر است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: صنایع آلاینده باید بپذیرند که مدت کارایی آن ها به سرآمده و باید به دلیل فرسودگی هر چه زودتر متحول شوند تا سرمایه های پایه کشور را در معرض خطر آلودگی قرار ندهند و خودشان نیز برای ادامه حیات و فعالیت توجیه اقتصادی داشته باشند.
متصدی اظهارکرد: رسالت متخصصان محیط زیست کشور حراست از داشته های محیطی و منابع ارزشمند زیستی و انسانی است و در راستای این مهم از همه ابزارهای قانونی و کارا برای مدیریت مطلوب زیستی استفاده می کنند.

وی گفت: حفاظت محیط زیست وظیفه یک سازمان نیست، بلکه مجموعه ای از فرایندها، دستگاه ها و اقدامات و فرامین اجرایی را طلب می کند و بخش مهمی از این فعالیت چند وجهی مشارکت آگاهانه مردم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: سازمان های مردم نهاد (سمن) به عنوان بازوی قدرتمند در سازمان محیط زیست مورد توجه جدی قرار دارند.

متصدی بیان کرد: براساس آخرین آمار 300 سمن درسال 1392 در کشور فعال بود که این رقم امروز به بیش از 700 سمن افزایش یافته و این به معنای جان گرفتن وجه مردمی در تصمیم سازی ها و راهبری اقدامات زیست محیطی است.
وی گفت: در همه دنیا بحث مشارکت مردمی و استفاده از نظرات مردمی به عنوان یک سیاست و راهبرد مهم مورد توجه است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درخصوص آلودگی هوای اراک نیز گفت: اینکه آلودگی شهر اراک از 180 روز ناسالم به 50 روز ناسالم در سال گذشته رسیده نشانگر هدفگذاری درست در سیاست های بازدارنده آلاینده ها است اما این مساله هرگز نباید فعالیت های محیط زیست را متوقف کند چرا که چشمه های آلایندگی هر لحظه ممکن است ایجاد شود و درصورت اهمال خسارت های سنگین بر سلامت و منابع پایه دارد.
متصدی اظهار کرد: تعداد روزهای ناسالم در این کلانشهر باید به صفر برسد و ما معتقدیم که علت اصلی آلودگی کلانشهر اراک صنعت است.
معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: وضعیت اقتصاد و اشتغال استان مرکزی به دلیل استقرار صنایع فراوان به صنعت گره خورده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: بحث آلودگی هوای کلانشهر اراک به عنوان یک نگرانی جدی مردم مطرح است و مدیریت ارشد این استان نیز به دنبال برداشتن برچسب آلودگی هوا از این شهر و پاسخگویی مناسب به بزرگترین خواسته مردم است.
وی بیان کرد: تحقق این امر مشارکت همگان را در بخش ها و حوزه های مختلف طلب می کند و وظیفه اداره کل محیط زیست در این راستا بسیار خطیر و سنگین است.
معاون عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: یکی از راهبردها و سیاست های اصلی در این استان توسعه صنعتی است و به هیچ عنوان این بخش توقف نخواهد داشت.زندیه وکیلی گفت: با برخوردهای سلبی محیط زیست سالم نخواهیم داشت اما کلید حل مشکلات زیست محیطی توسعه صنعتی، رفتن به سمت تکنولوژی و دانش های پیشرفته است.
وی بیان کرد: اگر به توسعه دست پیدا نکینم، محیط زیست سالم نمی شود و توجه به این مهم امری ضروری است.معاون عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: مطالعات زیادی برای کاهش آلودگی هوا در این استان صورت گرفته و اجرایی کردن مفاد و مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا مورد توجه دولت تدبیر و امید و مسوولان این استان است.
زندیه وکیلی اظهار کرد: به دنبال بازنگری و تحقیقات جدید در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک هستیم و در مدت حدود دو سال گذشته اجرای طرح جامع کاهش آلودگی این شهر با توفیقات خوبی همراه بوده است.

وی گفت: از سال 86 مقرر شده بود برای کاهش آلودگی هوای اراک یکهزار هکتار فضای سبز در این شهر ایجاد شود که اقدام خاصی تا دو سال گذشته در این رابطه صورت نگرفت.معاون عمرانی استانداری مرکزی افزود: در حدود دو سال گذشته 300 هکتار فضای سبز جدید در کلانشهر اراک ایجاد شده و افزایش آن در دستور کار جدی قرار دارد.
زندیه وکیلی گفت: محیط زیست در حمایت حقوقی از مدیران خود تلاش ویژه ای داشته باشد و گونه ای عمل نکند که وقتی مدیری در برابر قدرت و ثروت قرار می گیرد، ضعیف شود و پشت آن را خالی کند.

مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی در این آیین گفت: محیط زیست حوزه ای بزرگ و از مفاهیم کلان توسعه است که دستیابی به شاخص های آن نیازمند نگاه کلان نگر، قاطع و برنامه محور است.

سیاوش آقاخانی افزود: محیط زیست برای بسط فعالیت های تخصصی و مقوله کارشناسی و اجرایی نیازمند اعتبار مناسب است که هم اکنون بسیار ناچیز بوده و تنها حدود یک درصد از اعتبارات استانی را شامل می شود.وی بیان کرد: تجهیز تخصصی و تقویت اعتبارات محیط زیست به منظور حرکت های مقتدرانه در پرونده های تخلف امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: ما موافق توسعه صنعت پاک که با خود رونق اقتصادی، اشتغال و درآمد به همراه می آورند هستیم اما نباید برخی صنایع آلاینده ترمز توسعه سایر صنایع و مشغله فکری مردم و دولتمردان باشند.
آقاخانی عنوان کرد: برخورد قاطع با صنایع آلاینده خواست و مطالبه مهم مردم کلانشهر اراک است که انتظار می رود در محافل کلان تصمیم ساز مورد توجه ویژه قرار گیرد.وی گفت: تشکل های مردمی و اصحاب رسانه دو بازوی قوی و قدرتمند هستند که تعامل این دو بخش با محیط زیست باید روز به روز مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این آیین گفت: محور برنامه های زیست محیطی در این استان باید تعامل منطقی همه بخش ها در راستای اهداف زیست محیطی باشد و برنامه ها باید به گونه ای دنبال شود که برچسب آلودگی هوا از اراک برداشته شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: حفظ محیط زیست یک مسوولیت اجتماعی است، نباید با سلامت مردم بازی کرد و همه طیف ها در خدمات، کشاورزی ،معدن و صنعت باید رعایت تکالیف زیست محیطی را در راس امور قرار دهند.

وی بیان کرد: مدیریت زیست محیطی استان به هیچ وجه مانع توسعه در منطقه نیست اما معتقد است برای توسعه باید با برنامه حرکت کرد و عدول از حریم های قانونی خط قرمز محیط زیست است.حسینعلی ابراهیمی کارنامی به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان مرکزی معرفی و از زحمات امیر انصاری مدیرکل سابق این نهاد تقدیر شد. کلانشهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا