هدف موزه علوم،انتقال مفاهیم علمی به زبان ساده است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، وی گفت: کلمه موزه در موزه علوم همه را به شک می‌اندازد؛ در واقع همه به فکر اشیای بی‌جان می‌افتند که مردم برای بازدید از آن‌ها به موزه می‌آیند. این در حالی است که این موزه مرکز تعاملی علم و فناوری است که مردم در آن بطور مستقیم با مسائل مختلف علمی سر و کار خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه موزه ملی علوم و فناوری ایران بطور رسمی 10 سال است که شروع به کار کرده و گالری‌های آن نیز طی پنج – شش سال گذشته فعال شده‌اند، مهم‌ترین هدف این موزه را ترویج علم و همگانی‌سازی آن دانست و افزود: بسیاری از مسائل علمی در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها آموزش داده شده و دانشمندان با مسائل پیچیده‌ای سر و کار دارند؛ هدف ما انتقال مفاهیم علمی به زبان ساده و درک آن توسط عموم مردم است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران هدف دیگر این موزه را حفظ و پاسداشت میراث علمی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه نسل کنونی با میراث علمی کشور خودمان چندان آشنا نیستند. این از آن روست که ما مباحث جدیدتر را با اسامی غربی به آن‌ها آموزش داده‌ایم، در حالی که خاستگاه بسیاری از علوم، شرق و بخصوص کشور ما ایران است.

جلیلی، وظیفه انتقال میراث علمی به فرزندان را وظیفه خطیر و نیازمند همکاری با سازمان‌هایی که به نوعی با مردم در ارتباط هستند، دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه شهرداری و بخصوص سازمان فرهنگی – هنری شهرداری همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مناطق محروم نیاز به حضور و کار فرهنگی بیشتری دارند،‌ سرمایه‌گذاری انجام شده در شعبه فرهنگان موزه علوم را خوب توصیف و اضافه کرد: مشکل ما در موزه علوم، بحث فضای فیزیکی است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران با اشاره به اینکه بسیاری از فضاهای فیزیکی و کالبدی تهران به شهرداری اختصاص دارد، انتظار موزه ملی علوم و فناوری برای تخصیص بعضی از این مکان‌ها به این مجموعه را یادآور شد و تصریح کرد: بعضی از این فضاها مرده است و هیچ گونه کارکردی ندارد.

جلیلی در پایان ظرفیت گروه‌های بازدیدکننده شعبه فرهنگان موزه علوم و فناوری را 80 نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 اثر در مجموعه گالری‌های این مجموعه موجود است، خاطرنشان کرد: به مرور به آثار این مجموعه اضافه شده و آن را توسعه خواهیم داد.

امضای تفاهم‌نامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با وزارت آموزش و پرورش

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز با حضور در این مراسم با بیان اینکه بستر هر توسعه‌ای اعم از علمی و فرهنگی تابع علم و عقلانیت است، افتتاح شعبه فرهنگان موزه علوم و نیز پروژه عظیم باغ کتاب یا باغ علم و فناوری را گام‌های جدی در این زمینه دانست و گفت: افتتاح چنین مجموعه‌هایی با توجه به آنکه دانش آموزان، آینده‌سازان این مرز و بوم هستند، می‌تواند اثرات خوبی به دنبال داشته باشد.

وی در همین زمینه به آموزه‌های اسلامی اشاره و تشریح کرد: در هیچ آئین و مکتبی به اندازه دین اسلام به علم توجه نشده است؛ دانشمندان صدر اسلام از جمله ابن سینا نیز با گرایش دینی به حوزه علوم ورود پیدا کرده و این در حالی است که فراگیری علم به عنوان یک فریضه بر زن و مرد واجب شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه این موضوع در آموزه‌های عرفی ما موجود است، به مصرع "توانا بود هر که دانا بود" اشاره و تاکید کرد: توسعه علم موجب قدرت و توانمندی ما می‌شود.

اوحدی در پایان از امضای تفاهم‌نامه بین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم که این کارها به افتتاح یک مجموعه محدود نشده و بخصوص بتوانیم در اوقات فراغت تابستان زمینه آموزش در این موزه و نیز مجموعه باغ کتاب را برای دانش آموزان فراهم آوریم.

 شعبه فرهنگان موزه علوم و فناوری ایران که در راستای عدالت آموزشی و بهره‌مندی بیش از پیش شهروندان کم برخوردار در منطقه 11 افتتاح شده، دارای 7 بخش دون، مکانیسم، همزیستی با زلزله،‌ هوافضا، زکریای رازی، الکترومغناطیس، فناوری‌های بومی، ریاضی و تک اثرهایی مانند آیینه‌های آکوستیک و تابلوهای خطاهای دید است. همچنین در این شعبه مکانی برای نمایش فیلم‌های علمی سه‌بعدی بر پایه سمینارها، کارگاه‌ها و جنگ‌های علمی و نیز امکان بازدید همزمان 60 نفر وجود دارد.

در این مراسم همچنین از کتاب "سرگذشت مهندسی مکانیک" نوشته "آوبری اف . براستال" و ترجمه دکتر امیرحسین به‌روش، مهندس حجراسدی و مهندس امین اسدی رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا