در حوزه مسکن کمتر تحقیقات کاربردی و اجرایی صورت گرفته است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، ‌دکتر شکرچی‌زاده امروز در سمینار تخصصی سیاست‌های توسعه زمین با تاکید بر اینکه ما برای ساخت مسکن نیاز به زمین داریم، اظهار کرد: نمی‌توان مسکن را روی هوا یا در دریا ساخت، از این رو مسئله زمین و مسکن از مقوله‌های بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این در حالی است که در مقوله مسکن و زمین کمتر تحقیقات علمی انجام شده است، ادامه داد: این مرکز در گذشته در حوزه ساختمان و مسکن مطالعاتی انجام داده است؛ از این رو در زمینه تحقیقات در حوزه مسکن در این مرکز سابقه‌ای وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعه در حوزه مسکن جزو شرح وظایف این مرکز محسوب می‌شود، ادامه داد: از این رو پرداختن به مسکن بدون پرداختن به مقوله زمین جامع و کامل نخواهد بود.

تعداد اندکی از محققان در حوزه برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وارد شده‌اند

رئیس مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: این در حالی است که واقعه ناخوشایندی که پیش روی ما قرار دارد، این است که ما در حوزه مسکن به اندازه کافی مطالعات راهبردی و کاربردی انجام نداده‌ایم، ضمن آنکه محققان نیز بر روی مسئله زمین متمرکز نشده‌اند.

شکرچی‌زاده با اشاره به وجود دانشجویان دکتری و ارشد در کشور خاطرنشان کرد: افراد دانش‌آموخته نیز تنها به مسائل مهندسی مسکن و معماری مانند موضوعات زلزله و ژئوتکنیک متمرکز شده‌اند و تعداد اندکی از محققان هستند که در حوزه برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وارد شده‌اند؛ این در حالی است که اقتصاد کشور درگیر موضوع مسکن شده است،‌ ولی ذهن محققان بر روی این موضوع متمرکز نیست.

وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه‌ها و ضوابط متعدد بر روی ساختمان در این مرکز، یادآور شد: از نظر آئین‌نامه‌ها و ضوابط مربوط به آن در تراز بین‌المللی هستیم، ولی در مقوله مسکن نیز تحقیقات قابل توجهی انجام نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه مسکن یادآور شد: در این مرکز تحقیقاتی آزمایشگاه معتبر و مجهزی در حوزه‌های سخت‌افزار، مصالح، زلزله و بتن ایجاد شده است و مطالعات آن‌ها مربوط به ساختمان است، ولی کمتر به مسئله مسکن توجه شده است.

راه‌اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی در مرکز تحقیقات مسکن

وی با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده مالی و اقتصادی در این مرکز تحقیقات از سال 93 اظهارکرد: این پژوهشکده که در حوزه اقتصاد و مسکن فعال است، در تلاش است تا بتواند از ظرفیت‌های علمی موجود در این مرکز تحقیقات برای حل مشکلات حوزه مسکن استفاده کند.

شکرچی‌زاده ایران را سرزمینی پهناور و دچار مشکلات زمین توصیف کرد و ادامه داد: این موضوع در کلان‌شهرها با مقوله کمبود زمین مطرح شده است، چرا که نمی‌توانیم زمین را به جای دیگری که تقاضا وجود دارد، منتقل کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در حوزه زمین نیازمند پرداختن به اصول اجتماعی و حقوقی است، خاطرنشان کرد: در کشور در بعد حاکمیتی نیاز داریم تا برای رفع نیازهای حوزه شهرسازی، سیاست‌گذاری‌های منسجمی در حوزه زمین صورت گیرد، چرا که بهره‌برداری از منابع محدود می‌تواند به برطرف کردن نیازهای شهروندان منجر شود.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری مناسب از منابع محدود به گونه‌ای که ضمن برطرف کردن نیازهای مسکونی، تولیدی،‌ تجاری، اداری و شهروندی جلوی نابسامانی‌هایی مانند رواج سوداگری و فساد را بگیرد، نیازمند کارهای علمی دقیق و همچنین توجه به تجربیات دنیا است.

وی برگزاری این سمینار در این مرکز را بررسی ابعاد مختلف این موضوع عنوان کرد و گفت: در این سمینار در مورد جنبه‌هایی مانند سوداگری زمین و آثار آن بر اقتصاد ایران،‌ تاثیر قوانین زمین‌شهری بر وضعیت مسکن و مرور تجربیات ایران بحث و تبادل نظر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا