جهاد دانشگاهی حلقه مفقوده ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است

به گزارش سیناپرس، مهدی بشارت‌ده سلوطی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به شکل گیری جهاد دانشگاهی به فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی در سال 59 ضمن بیان این که این مجموعه اهداف متنوعی را از بدو تاسیس تاکنون دنبال کرده است، گفت: تاکید بر فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در محیط دانشگاهی به منظور اسلامی و انقلابی شدن دانشگاه از مهم ترین اهداف این نهاد است.

وی با اعلام این که امروزه دانشگاه‌ها به دستگاهی مدرک ساز بدل شده‌اند، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی می تواند حلقه مفقوده ارتباطی بین دانشگاه یعنی محل آموزش های تئوریک و صنعت که محل عملیاتی کردن آموزه ها است باشد.

بشارت‌ده یکی دیگر از اهداف جهاد دانشگاهی را گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها برای نیل به خودکفایی برشمرد و آن را در راستای تحقق شعار امسال عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی اقتصاد که تاکید بر تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار دارد، نقش جهاد دانشگاهی مضاعف و پر رنگ تر شده و این نهاد می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران از نقش جهاد دانشگاهی به ویژه در حوزه فناوری های نوین سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: این نهاد می تواند با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها و جوانان نخبه، مستعد و توانمند با ایجاد ارتباط فی‌مابین صنعت و دانشگاه، کشور را به سمت توسعه و پیشرفت برپایه خودکفایی نزدیک تر کند.

وی با اشاره به الگوهای توسعه در کشورهای پیشرفته و نقش جهاد دانشگاهی در این رابطه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مدل‌ها، الگوی نوآوری القایی است که از دو بخش نوآوری فنی و نوآوری نهادی تشکیل شده است.

بشارت‌ده با بیان این که مطالعات نشان داده تکنولوژی تقلیدی برای کشور دیگری سازگاری نداشته و تکنولوژی باید مخصوص همان کشور ابداع شود، تصریح کرد: شرط ابداع فن آوری، تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، خلاق و ماهر است؛ این شرایط با کمک جهاد دانشگاهی میسر می شود.

وی با اعلام این که جهاد دانشگاهی توانایی تربیت نیروی خلاق ماهر و آموزش دیده را دارد، گفت: این نهاد با به کارگیری نیروی جوان و مستعد می‌تواند به ابداع یک تکنولوژی مناسب با شاخص های کشور دست یافته و برای توسعه ای پایدار مبتنی بر تولید و صنعت بومی، راهگشای اقتصاد باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران تصریح کرد: اگر ما داعیه این را داریم که می توانیم شرایط فعلی کشور را از این گذرگاه بزرگ و مهیب عبور داده و تولیداتی با کیفیت داشته باشیم، باید به دنبال فن آوری مناسب با وضعیت فعلی اقتصاد کشور با شاخص هایی چون صنعت، کشاورزی، خدمات و غیره باشیم که قابلیت مرتفع کردن مشکلات تمامی بخش ها را داشته باشد که این ظرفیت اکنون در جهاد دانشگاهی مهیا است.

بشارت‌ده به ضعف سیستم آموزشی کشور اشاره کرد و جهاد دانشگاهی را ترمیم کننده آن دانست و تصریح کرد: علم در کنار عمل می تواند راهگشا و سازنده باشد و نهاد جهاد دانشگاهی توانسته آموزش های تئوریک دانشگاهی را به وادی عمل بکشاند که این یکی از مزایای این واحد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا