نخستین واحد تولید کربن فعال از قیر طبیعی کشور افتتاح می گردد

به گزارش سیناپرس، خلیل جلیلی سرپرست معاونت پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در آستانه 16 مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به نیاز فراوان کشور به کربن فعال، گفت: آمار غیررسمی می‌گوید کشور به سالانه 14 هزار تن کربن فعال نیاز دارد که از این میزان تنها دو هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: کربن فعال تولیدی کشور در حال حاضر از ضایعات بخش کشاورزی از جمله پوست گردو تهیه شده و از این ماده در صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی و نفت استفاده می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: با توجه به کاربردهای فراوان کربن فعال، خوشبختانه در جهاددانشگاهی کرمانشاه برای اولین بار توانستیم به دانش فنی تولید کربن فعال از قیرطبیعی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به وجود 80 درصد معادن قیرطبیعی کشور در کرمانشاه، گفت: این ظرفیت موجب شده تا تولید کربن فعال از قیرطبیعی در استان به صرفه باشد و از خام فروشی این محصول باارزش استان جلوگیری شود.

جلیلی تصریح کرد: در حال حاضر تجهیزات کار فراهم شده و تولید آزمایشگاهی هم صورت گرفته و این واحد در شهرک صنعتی کرمانشاه آماده فعالیت است.

 سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان کرمانشاه تاکید کرد: در فاز اول پروژه تولید سالانه 100 تن کربن فعال را در برنامه داریم و در فاز توسعه این میزان تا هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

جلیلی تولید کربن فعال از قیرطبیعی را موجب صرفه جویی ارزی برای کشور دانست و افزود: کربن فعال تولیدی از قیرطبیعی به میزان یک هشتم قیمت وارداتی آن عرضه خواهد شد که صرفه‌جویی ارزی خوبی برای کشور خواهد داشت.

علی دارایی مدیر پروژه تولید کربن فعال از قیرطبیعی نیز با اشاره به شروع به کار این پروژه از سال 1395، گفت: خوشبختانه با گذشت دو سال از شروع پروژه توانستیم به دانش فنی تولید کربن فعال از قیرطبیعی دست پیدا کنیم و مقدمات و تجهیزات تولید آن را نیز فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در فاز اول، تولید سالانه 100 تن کربن فعال را در برنامه داریم، گفت: این پروژه گامی در جهت پیشگیری از خام فروشی قیرطبیعی است.

دارایی از سرمایه گذاری صندوق مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی در این پروژه خبر داد و افزود: با احتساب تمام مراحل تحقیق و راه‌اندازی تجهیزات تاکنون 1.5 میلیارد تومان برای این پروژه سرمایه گذاری شده است.

وی از برنامه ریزی برای صادرات این محصول در آینده خبر داد وافزود: با افزایش میزان تولید به میزان هزار تن در سال احتمالا بحث صادرات کربن فعال در دستور کار قرار گیرد.

 دارایی افزود: در کنار این پروژه اقدامات دیگری از جمله بحث تولید گرافیک یا جوهر پرینتر در حال انجام است تا بتوانیم به سمت و سوی پیشگیری کامل از خام فروشی قیرطبیعی استان گام برداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا