رمزگشایی از سلولها در اطلس جدید بدن انسان

به گزارش مهر، تاکنون تصور می شد که در بدن انسان بالغ بر ۲۰۰ نوع سلول وجود داشته باشد اما به تازگی تیم های مختلفی از دانشمندان به این نکته اشاره می کنند که این رقم به مراتب بیشتر از تصورات قبلی است.

آنها با استفاده از تکنیک جدیدی که مشاهده دقیق و جزئی RNA سلول را امکانپذیر می سازد به یافته های جالب توجهی از تنوع سلولی بدن انسان دست یافته اند.

آنچه که این دانشمندان موفق به کشف آن شده اند می تواند نگرش علم پزشکی نسبت به درمان بیماریها و نحوه تکثیر و مرگ سلولها را متحول سازد. از آن گذشته از نتایج این تحقیقات می توان به شیوه های مؤثری جهت درمان سرطان یا بیماریهای پیچیده ای نظیر آلزایمر دست یافت.

در گذشته محققان تنها با رنگ کردن سلولها و مشاهده آنها در زیر میکروسکوپ می توانستند بین سلولها تمایز قایل شوند اما اکنون این امکان فراهم شده تا با توالی سازی RNA سلول بپردازند.

در این تکنیک جهت توالی سازی سلولها، آنها را روی ساختاری موسوم به نوار حامل میکروسکوپی جداسازی می کنند و در نهایت RNA آنها استخراج می شود. در این خصوص گروهی از محققان در سوئد توانسته اند RNA هر سلول را برچسب گذاری کرده و درحقیقت مشخصات سلول را بین کنند. این عمل دسته کمی از بارکدگذاری برای هر سلول ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا