با بدبوترین‌های جهان آشنا شوید

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (آمریکا)، 1500 ویژگی 150 مولکول مختلف را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند ارتباط میان "لذت بردن" از یک بو و خواص فیزیکوشیمیایی آن را مشخص کنند.

نتایج به دست آمده نشان داد، ساختار مولکولی، تعیین‌کننده بوی بد یا خوب است. براین اساس، وزن مولکولی و تراکم الکترون‌ها با کیفیت رایحه منتشر شده در ارتباط است. مولکول‌های سنگین‌تر تمایل به انتشار بوهای بد دارند، درحالیکه مولکول‌های سبک‌تر و فشرده‌تر رایحه‌های مطبوع و بهتری دارند.

به عنوان مثال، بوتانول (Butanol) – یک مولکول سنگین – بویی شبیه چوب پوسیده دارد، درحالیکه لیمونن (Limonene) – یک مولکول فشرده و سبک – بویی شبیه مرکبات دارد.

متخصصان بویایی براین باورند که در این بین، پاسخ مغز به بوهای مختلف نیز تأثیرگذار است. بخشی از واکنش به بوها، ذاتی هستند؛ به عنوان مثال، واکنش موش‌های آزمایشگاهی نسبت به بوی گربه – درحالیکه هرگز با گربه مواجه نشده‌اند – با ترس همراه است.

فهرستی از بدبوترین‌های جهان

• اورانوس: نتایج مطالعه اخیر دانشمندان (آوریل 2018) نشان می‌دهد، سیاره اورانوس بویی شبیه تخم مرغ فاسد دارد و علت آن، وجود سولفید هیدروژن (Hydrogen Sulfide) است که در جو این سیاره به وفور یافت می‌شود.
  • دوریان: خارگیل یا دوریان (durian)، پادشاه میوه‌های جنوب شرق آسیا، میوه‌ای بسیار بدبو است که درعین حال، طعمی منحصر به فرد و خوشمزه دارد. برخی افراد بوی زننده این میوه را به بوی نشت گاز تشبیه می‌کنند.
  • زنبق بدبو (Rafflesia arnoldii): از این گل به عنوان بزرگترین گل جهان یاد می‌شود و بویی شبیه جسد دارد. این گل که در جنوب شرق آسیا می‌روید و طول آن به حدود یک متر می‌رسد، در کنار گل جسد (titan arum) بدبوترین‌ گل‌های جهان هستند. این گل در خطر انقراض بوده و جزو گونه‌های حفاظت شده محسوب می‌شود.
  • پنیر ایژو بولانی (Vieux Boulogne): بدبوترین پنیر جهان بویی شبیه پای نشسته و عرق کرده انسان دارد.
  • مورچه‌خوار درختی (Lesser Anteater): به گفته محققان، بوی ساطع شده از این حیوان 5 تا 7 برابر شدیدتر و بدبوتر از راسو است. این حیوان از این بوی بد برای دفع دشمنان و شکارچیان استفاده می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شد.