توقف سرمازدگی محصولات کشاورزی با اتکا به دانش ایرانی

محمد مختارزادگان، مجری اجرای این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: هم اکنون از دیدگاه کشاورزی، یخبندان و سرمازدگی حتی برای مدت کوتاه موجب بروز خسارات جبران ناپذیر به کشاورزان و باغداران می‌شود؛ سرمازدگی به شرایطی گفته می شود که در آن، هوا در ارتفاع 1/2 متر از سطح زمین به صفر درجه یا به زیر آن برسد. این درجه حرارت سرمازدگی برای اقلام مختلف محصولات متفاوت است. ما برای رفع این مشکل موفق به طراحی و ساخت دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته متنوع مقابله با سرما زدگی باغ‌ها و محصولات کشاورزی شدیم. یکی از این تجهیزات دستگاه مقابله با سرمازدگی باغ ها است.

وی امکان تبدیل سوخت دستگاه به گاز سی ان جی، قابلیت حمل دستگاه و افزایش شکوفه دهی درختان با تامین جریان هوای مورد نیاز را از جمله مزایای استفاده از این دستگاه برشمرد و درباره نحوه عملکرد این سیستم افزود: با راه اندازی و اتصال قسمتPTO تراکتور به دستگاه، دمش هوای گرم از دو سمت راست و چپ و عمود بر جهت گیری تراکتور انجام می شود و با حرکت تراکتور از مسیرهای مشخص شده و قابل عبور، دستگاه با پرتاب هوایی حدود 20 الی25 متر، ردیف‌های متوالی درختان کاشته شده را گرم می‌کند؛ این دستگاه به وسیله افزایش محیطی و طولانی مدت دما(2/6 درجه سانتی گراد در محدوده تعریف شده) وافزایش مقطعی و کوتاه مدت دما(18 درجه سانتی گراد روی گیاه در هر سیکل گردش و در محدوده تحت دمش) از سرمازدگی محصولات و درختان جلوگیری می کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون ما موفق به ساخت این دستگاه به دو صورت ثابت -اتوماتیک  و متحرک شده ایم؛ دستگاه متحرک نمونه مشابه خارجی دارد اما سیستم ثابت و اتوماتیک محصولی کاملا بومی است؛ یکی از قابلیت های دستگاه ثابت محاسبه نقطه شبنم و تحت کنترل قرار دادن حادثه 20 ساعت قبل از زمان وقوع است. همچنین بازده حرارتی دستگاه متحرک نیز نسبت نمونه‌های مشابه خارجی بیشتر و سوخت آن نیز بهتر است. سوخت نمونه‌های مشابه آمریکایی گاز است اما ما توانستیم برای نخستین بار با طراحی این سیستم از ژلاتین شدن گازوئیل جلوگیری کنیم. در ضمن قیمت دستگاه متحرک 20 درصد نسبت به نمونه های مشابه خارجی کمتر است.

مختارزادگان دستگاه اتوپلار را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و درباره این دستگاه نیز گفت: دستگاه اتوپلار با کاهش دما به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک مطابق با دمایی که شما برای دستگاه به عنوان دمای بحرانی تنظیم کرده اید شروع به کار می کند.

وی افزود: این دستگاه در زمان وقوع سرمازدگی، هوای سرد را از دهانه بالا مکش کرده و در قسمت کوره هرمی شکل گرم می کند و از طریق 4 دهانه کانال خروجی زیر دستگاه به صورت 360 درجه(دورانی) به موازات سطح زمین تا شعاع 60 متر برای مقابله با سرمازدگی موثر است؛ این دستگاه قادر است با سرمازدگی محصولات کشاورزی از دو طریق ایجاد جریان هوا و گرمایش هوای خروجی با تولید حجم بالایی از هوای گرم مقابله کند.

وی به اهمیت اجرای این طرح‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه میلیاردها تومان خسارات ناشی از سرمازدگی در کشور برآورد شده است که می توان با پیش بینی به موقع و دقیق زمان وقوع سرمازدگی و بکارگیری این دستگاه‌ ها خسارات را به حداقل میزان ممکن رساند؛ هم اکنون صندوق بیمه محصولات کشاورزی از پول نفت به عنوان سهم خدمات دولت خرج باغ ها می کند؛ غرامتی به باغداران می پردازد(70 درصد). این طرح  بودجه مصوب کمیسیون مجلس است. در حالی که می توان با اجرای این طرح در سراسر کشور میزان خسارات را کمتر و این خدمات را صرف تجهیزات باغ ها کرد. از سوی دیگر حتی آب استفاده شده برای پرورش گیاهان نیز به دلیل سرما زدگی محصولات هدر می رود اما با اجرای این طرح می توان از هدررفت بی رویه آب نیز جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: همچنین تحقق این امر نه تنها باعث از دست نرفتن سرمایه‌ ملی از طریق صندوق های بیمه‌ سرمازدگی می‌شود بلکه باعث رونق کشاورزی و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ضمن ایجاد زمینه اشتغال افراد بیشتر و موجب افزایش درآمد کشاورزان و باغداران می شود.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا