کوه اژدها در گرمسار

کوه اژدها با ارتفاع ۱۲۶۵ متر در محدوده شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، دهستان لجران و در ۱۱ کیلومتری غرب مرکز شهرستان گرمسار واقع است.

این کوه با چین خوردگی منحصر به فرد یکی از نادرترین شکل های زمین شناسی در ایران است. نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و در هم تنیده اند و یک ساختار خاص را پدید آورده اند.

شکل اژدها در تناوبى از سنگ ماسه، شیل و سنگ جوش شکل گرفته است. این پدیده زمین شناسی چین مرکب نامیده می شود. نیروها از دو جهت و همزمان وارد شده و باعث به وجود آمدن این چین های دیدنی شده است.

تصویر مربوط به چین اژدها است که از سمت شرق منتهی به “گسل اژدها” و از سمت غرب منتهی به “شغال دره” می شود. گسل نرمال اژدها باعث جدا شدن دو توده یکی به سن ائوالیگوسن و دیگری میو پلیوسن گردیده است.

این اثر محصول فعل و انفعالات زمین شناسی درطی سالیان متمادی است. رنگهای گوناگون این نقش حاصل از وجود چندین لایه خاک که هر کدام دارای عناصر ویژه ای هستند و به طور منظمی شکل گرفته اند، می باشد.

گسل گرمسار نیز که کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده و از پای کوه اژدها رد می شود. این استرس ها باعث شده تا چین خوردگی که در تصویر دیده می شود از حالت افقی خود خارج شده و شکلی مانند اژدها ایجاد شود.

کوه اژدها از طریق جاده ارتباطی تهران-گرمسار، قبل از ورودی شهر گرمسار قابل مشاهده و دسترسی است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا