علم در ۱۳مردادماه

  • پرتاب کاوشگر فینیکس به سوی مریخ

نام فضاپیمای فرودگر و بدون سرنشینی است که برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زیست برای ریزاندامگان بر روی سیاره مریخ ساخته شده‌است. این فضاپیما در تاریخ ۴ اوت ۲۰۰۷ میلادی به فضا پرتاب شد، و بر طبق برنامه در روز ۲۵ مه ۲۰۰۸در منطقه قطب شمال سیاره مریخ فرود آمد.فینیکس پس از بکار انداختن بازوی روباتیک خود، به نمونه‌برداری و آزمایش‌های علمی پرداخت.

  • درگذشت احمد راد 

احمد راد ملقب به بصيرديوان، فرزند حاج‌ميرزا مصطفي بود.احمد راد مقاله‌هاي بسياري را از زبان فرانسه ترجمه كرده است كه بيش‌تر آن‌ها در مجله "يغما" به چاپ رسيده‌اند. از او بيش از سي اثر به يادگار مانده است. احمد راد سرانجام در ۱۳ مرداد ۱۳۶۳ش در تهران دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت. از جمله آثاري که از احمد راد به‌جا مانده‌اند، مي‌توان به «آگهي دل از آينده؛ آيا رمز وراثت كشف شده است؟؛ آيا عمر آدمي به ۱۵۰ سال خواهد رسيد؟؛ از اتم چه مي‌دانيم؟؛ از حيوانات هواشناسي بياموزيم؛ از سنجاب تقليد نكنيد؛ از هر خرمني خوشه‌اي؛ انسان برتر از انسان‌ها؛ پيدايش حيات بر روي زمين؛ پيروزي بزرگي در زيست‌شناسي؛ پيروزي‌هاي تازه در كشف اسرار مغز؛ ترقي معجزه‌آساي ژاپن؛ تعيين ارزش اصول اخلاقي هر نسل؛ تولد عيسي؛ جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم؛ چرا با بيني نفس مي‌كشيد؟؛ چرا جان كلن به خدا ايمان آورد؟؛ حدود قوه ادراك آدمي؛ خطرات فرود آمدن بر روي ماه؛ خواب ديدن از نظر علمي؛ درسي كه آموختيم؛ دستورهايي براي صد سال عمر كردن؛ زخم چگونه التيام مي‌پذيرد؟؛ زندگي شگفت‌انگيز موريانه؛ ساعت چند است؟؛ صد سال عمر كنيد با نشاط جواني؛ كشف زبان حيوانات؛ گردباد حيرت‌انگيز جهان؛ ممكن است شما جوان‌تر ا‌ز آن باشيد؛ نسخه‌اي براي گوارا كردن زندگي؛ نيوتن؛ يك ماشين الكترونيك در مغز بشر» اشاره کرد.

  • تولد نيلْسْ هنريك آبِل

نيلْسْ هنريك آبل، رياضي دان نروژي در چهارم اوت 1802م در خانواده‏اي فقير در شهر فيندو در كشور نروژ به دنيا آمد.آبل به دليل تحقيقاتش در زمينه حساب استدلالي، توابع بيضوي و عالي يا توابع آبلي، شهرت يافته است. يكي از عمده‏ترين اكتشافات وي، اثبات حل معادلات درجه چهار و بالاتر به طريق معمولي جبر بود. نيلس هنريك آبل سرانجام در سيزدهم اوت 1829م در 27 سالگي درگذشت.

  • درگذشت هانس کریستین آندرسون

هانْسْ كريستين آندرسُن نويسنده دانماركي كتاب كودكان در دوم آوريل 1805م در دانمارك، و در خانواده‏اي فقيربه دنيا آمد، وي خاطرات تلخ دوران كودكي خود را در برخي داستان‏هايش منعكس مي‏كرد كه رمان جوجه اردك زشت سرگذشتي از زندگي اوست. آندرسن از سال 1835 تا 1872م به مدت 37 سال، به طور متوسط سالي يك قصه از قصه‏ هاي موسوم به پريان را براي كودكان نوشت. آثاري كه به نثري جالب در شمار بهترين آثار ادبيات جهان قرار دارند. هم‏چنين سوزن، لباس تازه امپراتور و پري دريايى از ديگر رمان‏هاي اوست. هانس كريستين آندرسن سرانجام در 4 اوت 1875م در 75 سالگي درگذشت. لازم به ذكر است كه به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، روز دوم آوريل، سال‏روز تولد آندرسن، به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا