پرندگانی که رنگ ها راتشخیص میدهند

به گزغرش سیناپرس به نقل از ایسنا، فنچ راه‌راه می‌تواند مانند انسان رنگ ها را طبقه‌بندی کند. گونه نر این پرنده، رنگ‌ها را از طیف نارنجی روشن تا قرمز تیره دسته‌بندی می‌کند اما گونه ماده، جذابیت را اساس طبقه‌بندی رنگ قرار می‌دهد.

این پرندگان با کمک پدیده‌ای موسوم به "ادراک قطعی"، طیف رنگ‌های را از قرمز به نارنجی در دو مقوله جداگانه دسته‌بندی می‌کنند.

پژوهشگران "دانشگاه دوک" آمریکا، در آزمایشی، توانایی این پرندگان را در تشخیص شباهت و تفاوت رنگ‌ها بررسی کردند. آنها با ارائه ترکیب رنگ هایی که نشان‌دهنده طیف رنگ‌های فنچ‌های راه‌راه نر بود، به گونه ماده این پرنده، صفحه‌های کاغذی نشان دادند که برخی دو رنگ و برخی یک رنگ بودند.

در این بررسی، پرندگان یاد گرفتند هر زمان نوک خود را روی صفحه دو رنگ قرار دهند، یک بذر ارزن دریافت می‌کنند و در صورت نوک زدن به صفحه‌های یک رنگ، به آنها دانه‌ای داده نمی‌شود. برداشتن یک صفحه پیش از صفحات دیگر، نشان داد که پرنده، دو رنگ را درک می‌کند. پرندگان در تشخیص دو رنگ از طیف‌های متفاوت، عملکرد بهتری نسبت به دو رنگ از یک طیف داشتند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که گونه ماده فنچ راه راه، به گونه‌های نری که رنگ نوک آنها در طیف قرمز تا نارنجی است، تمایل دارند زیرا رنگ قرمز با سلامتی در ارتباط است.

"پاتریک گرین" (Patrick Green)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نتایج این بررسی مشخص نمی‌کند که آیا پرندگان رنگ برخی صفحات را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند یا خیر اما ترجیح نوع ماده را براساس طیف رنگ گونه نر مشخص می‌کند.

"النور کاوز" (Eleanor Caves)، استادیار دانشگاه دوک گفت: همیشه، رنگ‌های قابل دیدن، بر شبکیه چشم اثر نمی‌گذارند، بلکه سیگنال‌ها برای کدگذاری رنگ‌ها، به مغز منتقل می‌شوند. مغز ما با دریافت این اطلاعات، حقیقتی را به وجود می‌آورد که در واقع حقیقت نیست.

"استفن نویکی" (Stephen Nowicki)، استاد زیست‌شناسی دانشگاه دوک گفت: شاید ادراک قطعی مانند یک میانبر شناختی، هنگام روبه‌رو شدن حیوانات با اطلاعات محدود یا مبهم، به تصمیم‌گیری آنها کمک می‌کند.

کاوز افزود: شاید ادراک قطعی، راهبرد مغز برای کاهش ابهام باشد.این پژوهش، در مجله " Nature" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا