دستیابی به دانش و فناوری طراحی و ساخت بازوهای بارگیری نفتی

نام بازوهای بارگیری نفتی را علاقمندان به این حوزه و متخصصان در چند سال اخیر، بارها در اخبار دیده و شنیده‌اند، سیستمی که پس از طی چند سال مراحل طراحی، ساخت و تأیید، هم اکنون آماده ورود به مدار است.

حمید گودرزی، مدیر این پروژه درباره فرآیند تأیید و ساخت این سیستم توضیح داد: در قرارداد طراحی و ساخت، میان جهاد دانشگاهی و شرکت پایانه‌های نفتی، تأکید شده است که یک شرکت خارجی معتبر باید طراحی و ساخت این سیستم‌ها را تأیید کند. اما مکاتبات ما با هیچ شرکتی به نتیجه نرسید و به دلیل وجود تحریم‌ها نپذیرفتند که با ما همکاری کنند، ضمن اینکه هیچ کدام به دنبال تقویت یک رقیب در این حوزه نبودند.

وی ادامه داد: به همین دلیل بود که پیش از اجرا و ساخت بدنه اصلی در سال 93 یک سازه پایلوت ساخته و افتتاح شد. پس از تأیید پایلوت، یکی از بازوها برای تست نهایی در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، به شرکت پایانه‌های نفتی تحویل داده شد تا تحت تست‌های کارخانه‌ای قرار بگیرد و استانداردهای مرجع کارفرما را دریافت  کند.

بازوهای بارگیری ساخته شده توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت در سال 1396 در اسکله شرقی جزیره خارک نصب شد.

گودرزی درباره سیستم بازوهای اصلی خاطرنشان کرد: پس از نصب در سال گذشته، در اسفندماه به کارفرما اعلام کردیم که سیستم کاملاً آماده ورود به مدار است. اما اسکله برای نگه داشتن به کشتی به دو استاپر نیاز دارد که طبق اطلاعات من هم‌اکنون بارگیری شده و آماده ارسال به کشور است.

آنچه که برای جهاد دانشگاهی علم و صنعت و صنعت نفت اهمیت دارد این است که هیچ کدام از بخش‌های این سیستم پیشرفته، مهندسی معکوس نشده است و صفر تا صد پروژه حاصل طراحی و اجرای داخلی است.

گودرزی با تأکید بر اینکه هماهنگی سیستم هیدرولیک بازوها با سیستم کنترل و ابزار دقیق آنها به فناوری بالایی احتیاج داشته است، اظهار کرد: افزون بر دستیابی به فناوری ساخت این بازوها با چنین ویژگی‌هایی یک سیستم ایمنی نیز برای نصب بر روی آن در حین عملیات در اسکله در نظر گرفته‌ایم.

با این سیستم ایمنی، در صورت انفجار در نفت‌کش و یا توفانی شدن دریا، بازوها از نفت‌کش جدا می‌شوند و در ارتفاعی قرار می‌گیرند که نفت‌کش بتواند بدون برخورد با بازو و اسکله از ساحل فاصله بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا