تلاش محققان کشور برای تولید بنزین با ۳ روش

علي الياسی- عضو هيات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در گفتگو بامهر گفت: هدف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی حمايت از ايجاد فناوری در سطح ملی است و می كوشد تا از طريق حمايت‌ها و ارائه تسهيلات زمينه‌های رشد خلاقيت و نوآوری، به كارگيری نتايج تحقيقات و تجاری سازی تحقيقات را توسعه دهد.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر با استفاده از امكانات موجود در سازمان مشغول فعاليت بر روی سه پروژه هستم كه يكی از آنها استفاده از متيلال به عنوان سوخت جايگزين بنزين است. دی متوكسی متان يا همان متيلال چند سالی است كه به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی مطرح است.

الياسی عنوان كرد: علاوه بر مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، استفاده از آن ميزان آلودگی كمتری را دارد، تهيه بنزين از متانول عنوان پروژه ديگری است كه در سازمان پژوهش های علمي و صنعتی روی آن كار می كنيم.

عضو هيات علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ادامه داد: با توجه به اينكه ايران دومين كشور از نظر منابع گازی است در تلاش هستیم تا از متان توليدی در صنايع پتروشيمی به منظور توليد متانول استفاده و پس از آن در حضور كاتاليست مناسب بنزين توليد شود.

الياسي با اشاره به اينكه در اين روش در واقع از گاز طبيعي بنزين توليد می شود، گفت: در حال حاضر بر روی كاتاليست اين پروژه كار می كنيم و در صورت اتمام اين پروژه، بنزين توليدی به اين روش برخی تركيبات مضر را ندارد و مواد آلوده كمتری را دارا است.

به گفته وی، گرچه بنزين توليدی از متانول از ماده ارزان قيمت تهيه می شود و مزايای محيط زيستی دارد، اما تكنولوژی توليد آن نياز به هزينه زيادی دارد.

الياسي بيان كرد: توليد هيدروژن از متانول عنوان پروژه ديگری است كه در سازمان آغاز شده است يكي از كاربردهای هيدروژن استفاده از آن به عنوان سوخت در پيل سوختی پليمری است، در اين صورت هيدروژن به كار رفته در پيل سوختی بايد درجه خلوص بالايی داشته باشد تا آسيبی به پيل وارد نشود.

وي با بيان اينكه هدف ما از اين پروژه توليد هيدروژن به عنوان سوختی پاک است، گفت: در اين فرآيند نياز به كاتاليست است كه به علت تحريم ها امكان وارد كردن آن وجود ندارد بنابراين خود گروه برای ساخت آن اقدام كرده است. اين كاتاليست روي و مس در پايه آلومينيوم است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا