بهره‌برداری از پایلوت تولید نیمه‌صنعتی سرامیک‌ ویژه نسوز

این فناوری نتیجه تحقیقات پژوهشگران جهاد دانشگاهی در زمینه موادِ های‌تک سرامیکی در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی است که در آستانه سی‌وهشتمین سالگرد تأسیس سازمان جهاد دانشگاهی، به راه‌اندازی واحد تولیدی جرم‌های نسوز و قطعات ویژه سرامیکی منجر شده است.

به گفته سید حسین میرحسینی، مجری این طرح، برای انتقال دانش فنی به ایران، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ‌VGH آلمان امضا شده است. همچنین برای داشتن پکیج کامل محصولات مورد نیاز صنایع مختلف، مجموعه جهاد دانشگاهی یزد با توافق شرکت آذرشهاب تبریز، از ظرفیت خالی خطوط تولید آن برای تبدیل دانش‌ فنی کسب شده به محصول، استفاده می‌کند.

میرحسینی در توصیف اهمیت کسب دانش فنی در زمینه مواد نسوز، به خبرنگار سیناپرس توضیح داد: طبق آمار جهانی مصرف نسوز در کشور ما حدود 440 هزار تن در سال است که کمتر از 330 هزار تن آن در داخل تولید شده و باقی آن از کشورهای اروپایی، هند و چین وارد می‌شود. با این وجود پیش بینی می‌شود که با افزایش واحدهای صنعتی در صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان و صنایع غیرآهنی، میزان مصرف کشور طی سال‌های آینده به 740 هزار تن در سال برسد.

در سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته مصرف جرم نسوز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است به‌طوری‌که جرم‌های نسوز در حال جایگزین شدن با آجر هستند. همین آمارها و پیش‌بینی‌های افزایش به‌کارگیری مواد نسوز است که دستیابی به دانش فنی تولید بخش وارداتی مواد نسوز را در کشور، ضروری می‌کند.

تولیدات این مرکز در نوع ترکیب و فرمولاسیون، تنوع بالایی دارند و به صورت سفارشی برای صنایع گوناگون نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، آهن و فولاد، فلزات غیرآهنی، سیمان و شیشه‌سازی ساخته می‌شوند. اما مهم‌ترین نکته ساخت آنها، تولید به صورت خشک و بدون نیاز به آب است که با توجه به وضعیت آب در ایران و به ویژه استان یزد، نکته ضروری برای پایدار بودن تولید و ساخت در این مجموعه است. 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی یزد درباره ویژگی‌های تولیدات به سیناپرس گفت: در این واحد صنعتی، ما انواع جرم‌های نسوزِ ریختنی، پاشیدنی، عایق، ویبره‌ای خشک، باند شیمیایی، کوبیدنی و پلاستیک را تولید می‌کنیم. تمام تلاشمان بر این است که افزون بر رعایت استانداردهای بین‌المللی برای کیفیت مناسب، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای به تمام تولیدکنندگان ارائه کنیم.

در فرآیند تولید جرم نسوز، مواد اولیه انباشت شده بر اساس فرمولاسیون اعلامی از سوی سفارش‌دهنده، توسط سیستم توزین، آماده و به میکسر اصلی منتقل می‌شود. جرم نهایی به صورت پودر خشک، در بسته‌بندی‌های 25 کیلوگرمی و یا بیگ‌بگ‌های هزار کیلوگرمی بسته بندی و آماده می‌شوند.

این مواد به دو صورت آجر و جرم تولید و مصرف می‌شوند، جرم‌ها در این میان از مزایای بیشتری برخوردار هستند چرا که بدون نیاز به شکل‌دهی و پخت، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. برای تولید این جرم‌ها همچنین به ساختمان کوره ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری نیاز است که این زمان تولید را نیز کمتر می‌کند.

جرم‌ها همچنین برای ساخت مخازن تحت فشار نیز انتخاب مناسب‌تری هستند چراکه با قابلیت بالای درزگیری، کار با انواع گاز را راحت‌تر می‌کند. ضمن اینکه این جرم‌ها ساخت جدارهای پیچیده را با خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب سازنده با عمر بالاتر ممکن خواهد کرد.

تنوع روش‌های نصب مانند پاشیدن، ریختن، ماله‌ کشیدن، کوبیدن و تزریق، قابلیت تعمیر آسان جداره‌های کوره با صرفه‌جویی در مصرف مواد و کاهش زمان و نازکی و دوام بیشتر با توجه به ساختارهای آجری مشابه از دیگر مزیت‌های استفاده از جرم‌ها به جای آجرهای نسوز است.

میرحسینی درباره صادرات این تولیدات در سال‌های آینده نیز توضیح داد: کشورهایی مانند روسیه و همسایه‌های کوچک‌تر آن در صنعت تولید فولاد و نیز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس موارد مناسب هدف‌گذاری برای تولید   هستند. ضمن اینکه در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی با پشتوانه پژوهشگران، تلاش‌می‌شود تا دانش فنی تولید محصولات خاص وارداتی تدوین شود و یا مواد اولیه داخلی جایگزین مواد اولیه وارداتی برای تولید جرم‌های نسوز باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا