داروی جدید با قابلیت خواب کردن سلول‌های سرطانی

درمان‌های دارویی متداول، باعث آسیب‌های برگشت‌ناپذیر DNA سلول‌های سرطانی می‌شود؛ اما در عین حال، با عوارض جانبی از جمله آسیب دیدن سلول‌های سالم همراه است. ژن‌های بسیار زیادی در رشد سلول‌های سرطانی دخیل هستند، بنابراین تولید دارو با قابلیت متوقف کردن روند رشد سلول‌های سرطانی دشوار است.

پژوهشگران موسسه تحقیقات پزشکی والتر و الیزا هال در دانشگاه موناش، دانشگاه ملبورن، مرکز تحقیقات سرطان Peter MacCallum، و سازمان تحقیقات صنعتی و علمی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO) استرالیا در یک تلاش 10 ساله، موفق به تولید داروی جدیدی شده‌اند که روند تکثیر سلول‌های سرطانی را بدون عوارض جانبی، متوقف می‌کند.

برای تولید این دارو، پژوهشگران بیش از 250 هزار ترکیب مختلف را مورد ارزیابی قرار دادند تا به این ترکیب موثر برای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی در مدل‌های حیوانی دست پیدا کنند.

تیم توماس (Tim Thomas)، دانشیار موسسه تحقیقات پزشکی والتر و الیزا هال در دانشگاه موناش (استرالیا) و یکی از محققان اصلی این مطالعه تأکید کرد: توان درمانی بالقوه این دارو به عنوان یک سلاح کاملا جدید برای مقابله با سرطان بسیار شگفت‌انگیز است.

این دارو علاوه بر متوقف کردن روند پیشرفت سرطان‌های خون و کبد در موش، روند بازگشت سرطان را نیز به تأخیر انداخته و به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌زند. داروی جدید به گونه‌ای طراحی شده است که روند تکثیر پروتئین‌های خاص که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند را متوقف می‌کند.

محققان امیدوارند که این دارو از اثر مشابه – متوقف کردن تکثیر و رشد سلول‌ها‌ی سرطانی و به تأخیر انداختن بازگشت سرطان – در انسان برخوردار باشد.

گام بعدی تحقیقات، یافتن ترکیب موثر و البته ایمن (بدون عوارض جانبی) برای انسان و آزمایش بالینی این ترکیب روی بیماران طی چند سال آینده خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: abc.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا