خلاقیت و کار آفرینی زنان بیشتر از مردان است

مثلا در سال ۲۰۱۵ میلادی، گزارش‌ها در ایالات متحده آمریکا حاکی از آن بود که مردان ۴۲ دقیقه بیشتر از زن‌ها در روز کار می‌کنند. گرچه که در کار خانه زن‌ها بر اساس آمارهای موجود ۳۰ دقیقه در روز بیش‌تر از مردان فعالیت دارند اما برای پاسخ دادن به این سوال، باید نحوه و کیفیت کار هم تحلیل شود.

جالب‌ترین تحقیق در این زمینه، پژوهشی است که نشریه "فوربس" نتایج آن را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. از این تحقیق که از سوی موسسه "پنمن" انجام شد، نتیجه دیگری حاصل شد. این تحقیق ۲۴۸ کار مختلف را در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله خدمات مالی، تولیدات، خدمات بهداشتی، و انرژی بررسی کرد.

در بخشی از این تحقیق، مردان و زنان یک کمپانی زیر نظر گرفته شدند که تمام آن‌ها با کامپیوتر کار می‌کردند. زمانی که فیلتر روی مانیتورها گذاشتند، در یک بازه زمانی۱۰ دقیقه زنان ۴.۹ دقیقه و مردان ۴.۳ دقیقه کار کردند. وقتی فیلترها را برداشتند، برای همان بازه ۱۰ دقیقه‌ای، زنان ۲.۵ دقیقه و مردان ۲.۱ دقیقه کار کردند. وقتی ساعت استراحت رسید، ۵۲ درصد مردان کار را رها کردند، در حالی که ۳۸ درصد زن‌ها کار را رها کرده بودند.

جالب‌ترین بخش این مطالعه مربوط به زمانی است که محقق این مطالعه یک زن بود، که در این مواقع مردان کمتر کار می‌کردند. زمانی که محقق این مطالعه و نمونه مورد مطالعه هر دو مرد بودند، متوسط کار مفید در ۱۰ دقیقه، ۳.۶ دقیقه و زمانی ‌ که یک زن محقق بود و نمونه مرد بود، متوسط کار مفید ۲.۸ دقیقه گزارش شد. زمانی که محقق و نمونه هر دو زن بودند، چهار دقیقه کار مفید انجام دادند. بنابراین بر اساس این تحقیق می‌توان به این باور رسید که به‌راستی زنان سختکوش‌ترند.

دلایل موفقیت بیشتر زنان کارآفرین نسبت به مردان!

همچنین مطالعات زیادی نیز پیرامون کارآفرینی زنان نسبت به مردان انجام شده است. طبق اداره سرشماری ایالات‌متحده، بیش از 75 درصد از مدیریت کسب‌وکارها متعلق به مردان است. با چنین تعداد زیادی، گاهی اوقات ساده است اگر فرض کنیم که مردان در کسب‌وکار موفق‌تر از زنان هستند؛ اما آیا این فرضیه درست است؟

تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که این فرضیه صحیح نیست. اگرچه مردان ممکن است فعالیت بیشتری در عرصه کسب‌وکار داشته باشند اما روند افزایش سودآوری آن‌ها و میزان ایجاد اشتغال آنان در برابر همتایان زن، کندتر پیش می‌رود. علاوه بر این، زنان رهبران موثرتری هستند و اشتیاق بیشتری برای رشد دارند.

1. موسسات با مالکیت زنان کارآفرین، درآمد بیشتری دارند: کسب‌وکارهایی که متعلق به مردان هستند، نرخ بقا 75/1 درصدی سه‌ساله را در مقایسه با 69/5 درصدی شرکت‌های دولتی دارند؛ اما میزان بقا لزوما معیار واقعی موفقیت در کارآفرینی نیست، زیرا صاحبان کسب‌وکار ممکن است به دلایل مختلفی از کاردست بکشند که لزوما به معنای شکست نیست. برخی ممکن است به‌صورت داوطلبانه از صنعت خارج شوند، شاید آن‌ها کسب‌وکار خود را واگذار کرده باشند، یا بعضی از آن‌ها موفق به رسیدن به هدف کسب‌وکار خود شده‌اند و تصمیم به بستن موسسه یا سازمان خودکرده‌اند یا حتی شاید بخواهند سبک جدیدی از زندگی را دنبال کنند و یا برخی از آن‌ها فقط تصمیم گرفته‌اند بازنشسته شوند و غیره. از این لحاظ در سازمان، یک معیار می‌تواند مشخص کند که زنان درواقع روند رشد و سودآوری بهتری نسبت به مردان دارند. در یک مقایسه بین کسب‌وکارهای متعلق به زنان کارآفرین و مردان کارآفرین از سال‌های 1997 تا 2011 دریافته‌ایم که کسب‌وکار متعلق به زنان رشد درآمد 72/3 درصدی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، شرکت‌های وابسته به مالکیت مردان، در مدت‌زمان مشابه رشد درآمد 45/1 درصدی داشته‌اند.

2. کسب ‌وکار زنان کارآفرین مشاغل بیشتری ایجاد می کند: معیار جامع دیگری برای سنجش موفقیت یک کسب‌وکار، تعداد شغل‌هایی است که آن کسب‌وکار ایجاد می‌کند، چراکه اشتغال‌زایی بیشتر، موجب تقویت اقتصاد می‌شود. در سال‌های اخیر کسب‌وکار زنان کارآفرین در این زمینه نسبت به کسب‌وکار مردان پیشی گرفته است. طبق اداره سرشماری، شمار کارمندان ایالات‌متحده که در کسب‌وکارهای متعلق به مردان کار می‌کنند، از سال‌های 2007 تا 2015، 41/05 میلیون نفر به 41/20 میلیون نفر رسید که 0/37 درصد رشد داشته است. در همین حال، تعداد کارکنان کسب‌وکار زنان کارآفرین از 7/5 میلیون نفر در سال 2007 به 8/9 میلیون در سال 2015 افزایش‌یافته است و نرخ رشد آن 18/39 درصد بوده است. زنان کارآفرین در طول این دوره‌ی هشت‌ساله 1/42 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند. البته این‌همه چیز نیست و ایجاد درآمد سالانه کسب‌وکار زنان کارآفرین نیز از کسب‌وکار مردان پیشی گرفته است. از سال‌های 2007 تا 2015، حقوق سالانه کارکنان شرکت‌های تجاری متعلق به خانم‌ها 36/52 درصد و شرکت‌های تحت مدیریت آقایان تنها 16/54 درصد رشد داشته است.

3. زنان کارآفرین نقش بهتری در بهبود عملکرد کسب و کار دارند: همه کسب‌وکارها صرفا متعلق به فقط مردان یا فقط زنان نیستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد وجود یک بنیان‌گذار زن در کنار دیگر بنیان‌گذاران مرد، در رشد و بهبود عملکرد شرکت نقش بسزایی دارد. شرکت Seed-stage، ارزیابی خود را درباره‌ی ویژگی‌های کارآفرینان موفق به روی 300 شرکت و حدوداً 600 بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار انجام داده است. یکی از چیزهای شگفت‌انگیزی که توسط آن‌ها کشف‌شده، این است که سرمایه‌گذاران بیشتر در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حداقل یک زن در میان بنیان‌گذاران آن بوده است. در حقیقت شرکت‌هایی که بنیان‌گذار زن داشتند، 63 درصد بازده سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به شرکت‌هایی که همه بنیان‌گذاران آن‌ها مرد بود داشته‌اند. درواقع، نقش مدیریت زنان کارآفرین، در میزان موفقیت برجسته تر از کارآفرینان مرد بوده است. مطالعاتی توسط VentureSource از داو جونز به روی بیش از 20،000 شرکت پشتیبانی شده توسط VC در ایالات‌متحده انجام گرفت تا تاثیر بنیان‌گذاران و کارآفرینان زن را، در موفقیت سازمان و رسیدن به اهداف سازمانی، بررسی کند. نتیجه این مطالعات نشان داد که شرکت‌هایی که از زنان کارآفرین بیشتری بهره می‌گیرند در مقایسه با شرکت‌هایی که زنان کارآفرین در آنجا نقشی ندارند، میزان موفقیت بیشتری دارند.

4. زنان در نقش رهبری ارشد موثرترند: به گفته شرکت تحقیقاتی CEB، درآمد شرکت‌هایی که رهبران قوی‌تری دارند، دو برابر رشد بیشتری نسبت به شرکت‌هایی با رهبران ضعیف است. درحالی‌که مردان اغلب جایگاه بالاتری در بیشتر شرکت‌ها دارند، این مساله لزوما به این معنی نیست که آن‌ها رهبران قوی‌تری از زنان هستند. تحقیق مجله بازاریابی هاروارد نشان می‌دهد که زنان کارآفرین، رهبران موثرتری نسبت به مردان کارآفرین در محیط کاری هستند و زنان بهتر از مردان در موقعیت‌های مدیریتی ارشد ازجمله مدیریت اجرایی فعالیت می‌کنند. این تحقیق داده‌های مفیدی را درباره توانایی‌های کلیدی رهبری ارائه می‌دهد که مدیران برجسته باید آن را یاد بگیرند. توانایی‌هایی مانند قدرت حل مساله، تلاش برای کسب نتایج بهتر و همکاری با دیگران. رهبران قوی به جذب و حفظ استعدادهای برتر می‌پردازند و تلاش می‌کنند روابط خود را در اوج یکپارچگی و صداقت نشان دهند. درنهایت، این مزایای رهبری به سودآوری شرکت کمک می‌کند. و چه بسا زنان کارآفرین در کسب‌وکار با رهبری بهتری که در آن‌ها دیده می‌شود، سودآورترند و آینده بهتری در عرصه کسب‌وکار در انتظارشان است.

5. زنان اشتیاق بیشتری برای توسعه دارند: توسعه دادن کسب‌وکار یکی از معیارهای مهم برای کارآفرینان برتر است. توسعه یک شرکت می‌تواند با افزایش منابع انسانی یا جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت گیرد. که این موضوع قابل‌توجهی برای کارآفرینان است. در نظرسنجی که توسط BizWomen انجام گرفت، از بین 1366 کارآفرین، 32 درصد از رشد و توسعه مداوم در کسب‌وکار متعلق به زنان کارآفرین و 27درصد آن متعلق به مردان کارآفرین بود. در تحقیق دیگری، مرکز مطالعات کارآفرینان، بیش از 400 کارآفرین و مدیر را موردمطالعه قرارداد که نزدیک به نیمی از زنان کارآفرین به فکر این هستند که در طی سه سال آینده، کسب ‌وکار جدیدی در کنار کسب‌ وکار قبلی خود به وجود آورند تا کسب‌وکار خود را گسترش دهند. این نتایج نشان‌دهنده‌ی آن است که زنان اشتیاق بیشتری برای رشد و توسعه دارند. اهمیت دادن به توسعه کسب‌وکار به بهبود اشتغال‌زایی نیز کمک خواهد کرد، به‌طوری‌که این اشتیاق می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای دیگر کارآفرینان ازجمله زنان باشد. جهان متعلق به کسانی است که می‌خواهند خلاقیت و نوآوری بیافرینند و جنسیت هیچ مانعی ایجاد نمی‌کند. ما زنان با استعداد زیادی داریم که در مقام‌های رهبری و بسیاری دیگر از پست‌های مهم سازمانی مشغول به فعالیت هستند. زنانی که در میان انواع کسب ‌و کارها، خود را به‌خوبی نشان می‌دهند. اگر به‌عنوان یک زن رویاهای بسیاری دارید بدانید که از پس تبدیل آن‌ها به واقعیت برمی‌آیید؛ و اما اگر به‌عنوان یک مرد به دنبال راهی برای نشان دادن توانایی‌هایتان هستید بدانید که حضور یک زن ایده آل گرا و کارآفرین در کنار کسب‌وکار شما خالی خواهد بود. به یاد داشته باشید کارآفرینی دنیای بزرگی از مهارت‌هاست. کافی است خود را باور کنید و هیچ‌چیز را مانعی بر سر راه خود نبینید و به جلو حرکت کنید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا