هر توسعه‌ای در جامعه، نیازمند توجه به فرهنگ است

به گزارش سیناپرس،مهران اوچی اردبیلی در گفت‌گو با ایسنا، با بیان این‌که در سال‌های اخیر و در حال حاضر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در راستای توسعه همه جانبه استان اردبیل انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها در حوزه‌های گردشگری سلامت، کشاورزی، پزشکی، آموزش‌های تخصصی و مهارت محور کوتاه مدت، توسعه فعالیت‌های قرآنی، برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی ملی با ارائه نتایج کاربردی، مطالعات شهری و روستایی پیش بینی شده ‌است. 

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل، انعقاد تفاهم نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری اردبیل را نقطه اوج اعتماد و باور مسئولان استان به ظرفیت‌های علمی – تحقیقاتی این نهاد اعلام و اضافه کرد: اولویت دادن به جهاددانشگاهی برای اجرای مأموریت‌های استانی مشخص و متناسب با اسناد توسعه‌ای استان به ویژه در حوزه  Health Tourism، مطالعات جامع و الگوسازی آب‌های گرم معدنی استان، اشتغال دانش آموختگان، اشتغال فراگیر روستائی، مشاغل خانگی و گردشگری سلامت از مفاد این تفاهم نامه است. 

اوچی اردبیلی با بیان این‌که جهاددانشگاهی استان اردبیل در سال 1380 با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی تأسیس شد، افزود: این نهاد در سایه فعالیت‌های دانش محور خود توانسته است ضمن جلب اعتماد مسئولان استان، در بین اکثر دانشگاهیان و محققان نیز جایگاه ویژه‌ای برای خود ایجاد نماید به طوری که بیشتر دانشجویان و اساتید تمایل زیادی برای همکاری و همراهی با برنامه‌های این نهاد از خود نشان می‌دهند. 

وی گیاهان دارویی را یکی از توانمندی‌های بالقوه استان عنوان و تصریح کرد: اردبیل به لحاظ برخورداری از پوشش گیاهی منحصر به فرد و تنوع آب و هوایی، یکی از پنج استان برتر کشور در این زمینه است که جهاددانشگاهی با توجّه به این امر نسبت به تأسیس مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی اقدام کرد تا ظرفیت‌های موجود برای ورود به عرصه استخراج مواد اولیه و تولید داروهای مورد نیاز کشورمان را بیش از پیش نمایان ‌سازد. 

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل اضافه کرد: این مرکز با درک درستی از نیازهای روز منطقه و کشور نسبت به جذب و فعال‌سازی 14 واحد و یک هسته فناور با 25 ایده فناورانه با موضوع گیاهان دارویی استان اقدام نموده که پیامد آن ایجاد اشتغال، تبدیل دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و ارتقاء بهره‌وری می‌باشد تا بدین طریق در توسعه علمی منطقه سهیم باشد. 

اوچی اردبیلی با اشاره به این‌که در تلاش هستیم با حفظ شأن جهاددانشگاهی، جایگاه ثابتی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان داشته باشیم، گفت: اگر در فراهم کردن بستر مناسب برای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی، اشتغال‌زایی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، کمک به توسعه کارآفرینی و رونق اقتصادی استان به توفیقات چشمگیری دست یابیم می‌توانیم جایگاه مرکز رشد گیاهان دارویی را در سطح کشور ارتقاء دهیم. 

وی نیازآفرینی را یکی از برنامه‌های معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی اردبیل عنوان و تصریح کرد: در این طرح، نیازهای واحدها و سازمان‌های مختلف شناسایی شده و بر اساس تشخیص‌های کارشناسی، جهت پیشرفت آن حوزه‌ها، طرح‌های علمی و تحقیقاتی ارائه می‌شود. 

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل افزود: با استفاده از توانمندی‌های مراکز درمان ناباروری، آموزش تخصصی کوتاه مدت، افکارسنجی دانشجویان ایران، مشاوره ژنتیک، رشد گیاهان دارویی و مطالعات شهری، دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف، زمینه‌های پژوهشی بهداشت باروری و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق و با تکیه بر توانمندی‌های رسانه‌ای واحد اردبیل نسبت به معرفی توانمندی‌های جهاددانشگاهی و چگونگی کمک به توسعه استان اقدام کرده‌ایم. 

اوچی اردبیلی تکیه بر توانمندی‌های داخلی را گام اول برای پیروزی در جنگ اقتصادی دشمن عنوان و تصریح کرد: جهاددانشگاهی اردبیل با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی طرح "پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری" از سیب‌زمینی درجه 3 که در صنایع حفاری، نفت و گاز کاربرد دارد و دانش فنی آن مربوط به جهاددانشگاهی است را در دست اقدام دارد.

وی اضافه کرد: برای مقابله با این جنگ، از یک سو باید همه همّت‌مان ایجاد وحدت باشد و از سوی دیگر مهندسی فرهنگ اقتصاد به گونه‌ای باشد که بتواند نسبت تعادلی و تکاملی را میان عوامل و متغیّرهای تشکیل دهنده اقتصاد شکل دهد. بنابراین این واحد با برگزاری میزگردهای تخصصی و انعکاس آن در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل در راستای فرهنگ‌سازی این مقوله گام برمی‌دارد. 

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به این‌که هر توسعه‌ای در جامعه، نیازمند توجه به فرهنگ است گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه و تقویت مراکز فعال و ایجاد مراکز جدید، توانمندسازی نیروی انسانی، تقویت ارتباط علمی و اجرایی با دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزش عالی و تقویت بخش‌های مختلف واحد برای رساندن جهاددانشگاهی به مرجعی مورد اعتماد برای واگذاری طرح و برنامه‌های وزین ملی و استانی انجام گرفته است.  

اوچی اردبیلی از بهره‌مندی بیش از 6 هزار نفر در سطح استان اردبیل از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در سال گذشته خبر داد و افزود: در راستای تخصصی کردن دوره‎های آموزشی، جهاددانشگاهی اردبیل در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی مهارت محور و شغل محور از جمله تکنسین داروخانه، تکنیک‌های کاربردی در آزمایشگاه تشخیص طبی، دستیار دندانپزشک، کمک‌های اوّلیه و فوریّت‌های پزشکی، کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها نموده است. 

وی برآورده کردن نیازهای تخصصی جدید استان با تدوین دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، توسعه آموزش‌های تخصصی و الکترونیکی، ارتقای کیفیت آموزشی و راه اندازی مراکز آموزشی در شهرستان‌های پارس آباد، مشکین‌شهر و خلخال را از برنامه های اولویت‌دار جهاددانشگاهی استان اردبیل در سالجاری عنوان کرد.

اوچی اردبیلی تلاش برای ارتقاء کمی و کیفی آموزشی و سطح علمی دانش‌آموختگان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی شعبه اردبیل را یادآور شد و افزود: تربیت و تأمین نیروی کارآمد مورد نیاز ارگان‌ها و موسسات، ایجاد راه‌اندازی کانون شکوفایی خلاقیت و استفاده از پتانسیل‌های موجود برای تجاری سازی نتایج تحقیقات جهت بارور کردن ایده‌ها و عملیاتی نمودن آموخته‌های فارغ التحصیلان از برنامه‌های مهم بلند مدت این مرکز است.

وی با بیان اینکه این واحد طبق برنامه ترسیمی و در سایه مدیریت جهادی و کوشش تمام اعضای واحد در حال ارائه خدمات آموزشی، درمانی، پژوهشی و فرهنگی در استان است خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان اردبیل تلاش دارد با اجرایی کردن برنامه‌های پیش‌بینی شده و توسعه ارتباط‌های مؤثر با واحدها و سازمان‌های دولتی، خصوصی و … بتواند دِین خود را در توسعه کشور و استان به ویژه در حوزه اشتغال اَدا نماید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا