تمام کانون های بالقوه گرد و خاک در داخل کشور شناسایی می شوند

مسعود تجریشی امروز چهارشنبه در جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: بعد از شناسایی این کانون ها و تهیه برنامه اجرایی تلاش می کنیم تا در 6 ماه دوم سال برنامه اجرایی برای مهار این کانون ها را آغاز کنیم.
وی اظهار داشت: تا کنون ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون موجب آلودگی هوا به ویژه در کلانشهری مانند تهران بود اما امسال ازن هم به عنوان آلاینده اضافه شد که به علت تابش شدید خورشید این اتفاق افتاد.
تجریشی گفت: عمده علت آلودگی هوا در کشور طی 6 ماهه اول سال به گرد و خاک مربوط است که به خشک شدن تالاب ها بر می گردد؛ این مشکلی است که امروزه دامن خوزستان را نیز گرفته و دولت برای رفع این مشکل در این استان مبلغ 100 میلیون دلار اختصاص داده است.
وی تصریح کرد:کارهای شناسایی کانون گرد و خاک در 31 استان انجام شد که اقدامات مربوط به انتخاب مشاور، تعیین نیاز زیست محیطی تالاب ها و چگونگی اجرا در نیمی از این استان ها انجام شده است.
معاون میحط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به تخریبی که به محیط زیست وارد کردیم انتظار داریم که فعلا تا چند سال گرد و خاک را خواهیم داشت، البته رییس جمهور خواسته تا چهار سال این وضعیت ساماندهی شود.
وی تاکید کرد:بررسی هایی که انجام دادیم به نظر می رسد تا 10 سال آینده بتوانیم آنرا کنترل کنیم اما برنامه داریم که چهار تا پنج سال بتوانیم کانون های بحرانی را شناسایی و کنترل کنیم.
تجریشی به خودرو به عنوان یکی دیگر از منابع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود در حالی که حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت عمومی و درست عمل کردن نهادهای مختلف به وظایفشان است.
وی با تاکید بر تاثیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر کاهش آلودگی ها گفت: انجام این کار هفت میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما می توان با برنامه ریزی اصولی با همین امکاناتی که در اختیار داریم آلودگی را تا حد زیادی کاهش داد و هنر مدیریت نیز در همین است.
تجریشی درباره روشن ماندن خودروها در حالت ساکن اظهار داشت: 50 درصد اتوبوس ها با موتورهای روشن در ایستگاه توقف می کنند در حالی که بر اساس قانون هوای پاک اگر خودرویی بیشتر از 10 دقیقه با موتور خاموش توقف کند باید توسط پلیس جریمه شود.
وی تاکید کرد: با خاموش کردن موتور ، سالانه در سوخت از هر خودرو دیزلی دو میلیون تومان صرفه جویی می شود که در مجموع عدد بسیار بزرگی خواهد بود.
تجریشی ادامه داد: طبق قانون هوای پاک کامیون های بالای 22 سال سن حق تردد در کلانشهرها به ویژه تهران را ندارند اما می بینم که کامیون هایی با سن 50 سال همچنان در پایتخت تردد می کنند که بار آلایندگی بالایی دارند.
وی گفت: وزارت نفت درباره سوخت استاندارد اقدامات خوبی انجام داده است و از اول خرداد ماه سالجاری به تمام کریدروهای حساس در ورودی کلانشهرها سوخت با استاندارد یورو 4 رسانده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: طبق آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سال 96 سه تا 6 هزار مرگ کاملا مستقیم و مرتبط با آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق بوده است بنابراین کنترل آلاینده ها باید جدی گرفته شود.
وی گفت: سازمان محیط زیست در 27 اسفند ماه سال گذشته 11 آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک را تهیه و به هیات دولت ارسال کرد که در آن وظایف دستگاه ها مشخص شده است بنابراین سازمان وظیفه خود را انجام داده است.
تجریشی با اشاره به نوع سوخت در نیروگاه ها و تاثیر آن بر آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم مثلا در شهر تهران در فصل زمستان فقط یک درجه دمای خانه ها را کمتر کنیم تاثیر این صرفه جویی به حدی است که نیروگاه ها دیگر نیازی به مصرف سوخت مازوت ندارند و می توانند همواره با گاز کار کنند.
وی گفت: قیمت انرژی در کشور ما به حدی پایین است که اگر بخواهیم در خصوص انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری کنیم هیچ بخش خصوصی وارد نمی شود و این انرژی نمی تواند انگیزه ای برای سرمایه گذاری باشد که باید دولت کمک کند.
تجریشی اظهارداشت: از فروردین ماه امسال موظف کردیم هر مجوزی که قرار است برای صنعت صادر شود 25 درصد انرژی مصرفی آن باید تجدید پذیر باشد.