تاثیر درد در ضمیر نا خودآگاه و سطح یادگیری انسان

پژوهشگران سوئدی در موسسه کارولینسکا Karolinska Institutet این کشور ، در حال اجرای پروژه ای تحقیقاتی هستند که پیش از این مطالعاتی در این زمینه انجام نشده بود . موضوع اصلی این مطالعات ، تاثیر ضمیر ناخودآگاه انسان در مشاهده  تصاویر به هنگام تحمل درد است .

در این آزمایش ، پژوهشگران تصاویر مختلفی را به سرعت در برابر دیدگان چهل و نه نفر فرد داوطلب شرکت در این آزمایش ها قرار داده و این افراد در زمان مشاهده تصاویر فوق ، تحت فشار و درد های مختلفی با درجات متفاوت قرار می گیرند .

در این آزمایش ها ، زمانی که شرکت کنندگان تصاویر را مشاهده می کنند ، درجات مختلفی از درد را تجربه کرده و با وجود این موضوع باید میزان درد دریافت شده را پیش از نمایش تصویر بعدی  اعلام کنند  .

در همین زمینه کارین جنسن Karin Jensen از پژوهشگران شرکت کننده در این پروژه و اعضای دانشکده علوم اعصاب بالینی موسسه کارولینسکا Department of Clinical Neuroscience at Karolinska Institutet در رابطه با دستاورد این مطالعات اعلام کرد : " نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که واکنش و پاسخ فرد نسبت به درد می تواند در یادگیری وی تاثیر گذار باشد . این موضوع در ضمیر ناخودآگاه انسان رخ داده و یادگیری از طریق ضمیر ناخودآگاه می تواند اثرات گسترده ای در فرایندهای شناختی بالاتر داشته باشد . " 

در این پژوهش ها همچنین  مشخص شد که هر چه میزان درد وارد شده به فرد بیشتر باشد ، میزان اختلال در سطح یادگیری و ضمیر ناخود آگاه وی نیز بیشتر خواهد بود .

لازم به توضیح است که شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده در آن ، در شرح کامل گزارش آکادمی ملی علوم Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا