ژن عامل طاسی سکه ای به ازبین بردن تومور سرطانی کمک میکند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، اخیرا تکنیک‌های "ایمونوتراپی" در حوزه مبارزه با "سرطان‌ها" انقلابی ایجاد کرده‌اند. ولی این روش‌های درمانی هنوز هم در درمان تعداد زیادی از بیماران سرطانی، با شکست مواجه می‌شوند.روشی که در این تکنیک‌ها استفاده می‌شود، یافتن "نشانگرهای زیستی" است که بتواند به سیستم ایمنی بدن ما کمک کند که تومورهای سرطانی را از بین ببرند.

در این راستا، محققان مرکز پزشکی دانشگاه "کلمبیا" به تازگی دریافتند، ژنی که مسئول ریزش مو از  نوع خودایمنی است، می‌تواند به سلول‌های ایمنی بدن کمک کند که تومورهای سرطانی را بهتر مورد هدف قرار دهند. 

الهام بخش این پژوهش این فرضیه بوده است  که برجسته‌ترین ژنی که در بیماری‌های خود ایمنی وجود دارد، سبب مبارزه با سرطان می‌شود.

 "جیمز چن"(James Chen) رهبر این تحقیقات می‌گوید: ما باید بتوانیم سیگنال‌های ژنتیکی که در بیماری‌های خود ایمنی بسیار فعال هستند را شناسایی کنیم و سپس این سیگنال‌ها را در تومورها مهار کنیم. زیرا این تومورها راهی ایجاد می‌کنند که سیستم ایمنی نتواند در برابر آن‌ها پاسخ دهد.هنگامی‌که یک باکتری وارد بدن می‌شود، سلول‌های "T" بدن به سرعت وارد عمل می‌شوند.

سلول‌های "T" ما، در برابر عوامل خارجی دفاع می‌کنند و در زمان مورد نیاز، تکثیر می‌یابند ولی در بیماری‌های خود ایمنی، این سلول‌ها بیش‌ از حد تولید می‌شوند و سلول‌های سالم را هم از بین می‌برند.

محققان در بخش اولیه این تحقیقات دریافتند که یک ژن خاص موسوم به "IKZF۱"، مسئول تولید بیش از حد سلول‌های  "T" در بیماری خود ایمنی "طاسی سکه‌ای" بوده است. در این بیماری سلول‌های ایمنی، "فولیکول‌های سالم مو" را از بین می‌برند.

به همین دلیل محققان به این فرضیه رسیدند که آیا همان ژن می‌تواند در تومورها بیان شود یا خیر.اگر این ژن در تومورها بیان شود، سلول‌های ایمنی در سلول‌های سرطانی بهتر جای می‌گیرند و سرطان را از بین می‌برد.

این محققان الگوریتم‌های رایانه‌ای را در این پژوهش تعریف کردند که قادر بود پیش‌بینی کند کدام سرطان‌ها از ازدیاد ژن "IKZF۱"نفعی نمی‌برند.

به عنوان مثال سرطان "روده بزرگ" و "کلیه" از ازدیاد این ژن هیچ تاثیری نمی‌گیرند.نتایج این پژوهش در مجله "Cell Systems" منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا