درمان جدید پارکینسون وارد فاز انسانی شد

براساس گزارش بنیاد پارکینسون، بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان از عوارض این بیماری رنج می‌برند. بیماری پارکینسون منجر به کاهش نورون‌های تولیدکننده دوپامین در مغز می‌شود؛ لرزش دست و پا از عوارض از دست دادن این سلول‌ها هستند.

درحال حاضر، روش‌های درمانی مختلفی برای کاهش علائم بیماری وجود دارند، اما دانشمندان تاکنون در یافتن روش درمان قطعی پارکینسون ناکام مانده‌اند.

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) در دانشگاه کیوتو (ژاپن)، روز دوشنبه 30 ژوئیه (8 مرداد) خبر آغاز فاز انسانی روش درمانی جدید بیماری پارکینسون را اعلام کردند.

در آخرین مرحله از آزمایش‌های بالینی روی حیوانات، تأثیر این روش درمانی روی میمون‌ها به مدت دو سال مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان‌دهنده بهبود وضعیت حرکتی میمون‌های مبتلا به پارکینسون بود.

در فاز انسانی، پژوهشگران قصد دارند سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) را به مغز بیماران مبتلا به پارکینسون تزریق کنند. بیش از 5 میلیون سلول تزریق شده به مغز، از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به انواع مختلف سلول از جمله نورون‌های تولیدکننده دوپامین برخوردار هستند.

سلول‌های iPS از سلول‌های بدن خود فرد تولید می‌شوند که خطر رد شدن توسط سیستم ایمنی بدن را به حداقل می‌رسانند؛ اما در این مرحله، از سلول‌های iPS از اهداکنندگان ثالث استفاده می‌شود.

فاز انسانی تحت نظر گروه پزشکی که اثربخشی و ایمنی آن را روی حیوانات به دقت مورد ارزیابی قرار داده بودند، از اول ماه اوت (10 مرداد) و با مشارکت 7 بیمار مبتلا به پارکینسون در ژاپن آغاز می‌شود.

بیماران داروی تاکرولیموس (tacrolimus)، محدودکننده سیستم ایمنی یا ایمونوساپرسانت (immunosuppressant)، دریافت می‌کنند که به جلوگیری از رد سلول‌ها در بدن کمک می‌کند.

با استفاده از جراحی مغز استریوتاکسی (stereotaxic)، پزشکان از قرار گرفتن سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) در سمت راست و چپ پوتامن (putamen) مغز بیمار اطمینان حاصل می‌کنند. پوتامن وظیفه تنظیم حرکات بدن را برعهده داشته و بر یادگیری افراد تأثیر می‌گذارد.

فناوری سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) سال 2006 در دانشگاه کیوتو توسعه یافت. این سلول‌ها از قابلیت تولید شدن از سلول‌های بالغ برخوردارند، بدین معنا که برای درمان به سلول‌های بنیادی جنینی نیازی نیست. دکتر شینیا یاماناکا (Shinya Yamanaka) مبدع این فناوری، جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 2012 را دریافت کرد.

دانشمندان معتقدند که استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) علاوه بر درمان بیماری پارکینسون، می‌تواند به درمان نارسایی قلب و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نیز کمک کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Reuters

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا